Aloittavan autokaupan liiketoimintasuunnitelma
Roponen, Teemu (2022)
Roponen, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda liiketoimintasuunnitelma perustettavalle yritykselle, joka myy käytettyjä ajoneuvoja. Opinnäytetyön idea syntyi toimeksiantajan tarpeesta perustaa oma yritys; mielenkiinto autoja kohtaan sekä monen vuoden automyyntityö johti päätökseen siitä, että yrityksen päätuotteena ovat autot ja niiden myyminen. Lisäksi toimeksiantajan yrittäjähenkisyys sekä halu toteuttaa itseään omalla tavallaan kannustaa perustamaan oman yrityksen.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin toimeksiantajalle aloittavan autokaupan liiketoimintasuunnitelma, jonka avulla on helppoa perustaa yritys. Tässä opinnäytetyössä on luotu kaksi eri dokumenttia, joista toisessa käsitellään yrityksen perustamiseen ja liiketoimintasuunnitelman laatimiseen liittyvää teoriaa. Toisessa dokumentissa on luotu perustettavalle yritykselle liiketoimintasuunnitelma käyttäen hyödyksi toimeksiantajan kanssa käytyä haastattelua.
Teoriaosuudessa on kerrottu yleisesti liiketoimintasuunnitelman laatimisesta ja yrityksen perustamisesta. Työtä varten on haastateltu toimeksiantaja Ville Kukkamoa siitä, millaisessa tilassa autoala on tällä hetkellä ja mitä alalla pärjääminen hänen näkemyksensä mukaan vaatii. Haastattelussa käsiteltiin yrityksen tuotevalikoimaa, asiakkaiden palvelemisen tapoja, yrityksen perustamisen kustannuksia ja investointeja sekä autoalan tilannetta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa.
Haastattelun perusteella voidaan todeta, että autoala on tällä hetkellä muutoksen edessä ihmisten ostokäyttäytymisen muutoksen ja kustannuksien nousun takia. Yhä useammat haluavat vaihtaa perinteisistä bensiini- ja dieselautoista hybridi- tai sähkövaihtoehtoihin. Yrityksen täytyy pystyä palvelemaan asiakkaitaan hyvin ja monipuolisesti eri kanavissa. Ihmiset arvostavat helppoutta ja vaivattomuutta auton ostossa, joten yrityksen täytyy keskittyä siihen, että asiakkaat saavat nopeasti sellaista palvelua, kuin haluavat. Yrityksen menestymisen kannalta kilpaillulla alalla markkinointi ja yrityksen brändäys ovat avainasemassa.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin toimeksiantajalle aloittavan autokaupan liiketoimintasuunnitelma, jonka avulla on helppoa perustaa yritys. Tässä opinnäytetyössä on luotu kaksi eri dokumenttia, joista toisessa käsitellään yrityksen perustamiseen ja liiketoimintasuunnitelman laatimiseen liittyvää teoriaa. Toisessa dokumentissa on luotu perustettavalle yritykselle liiketoimintasuunnitelma käyttäen hyödyksi toimeksiantajan kanssa käytyä haastattelua.
Teoriaosuudessa on kerrottu yleisesti liiketoimintasuunnitelman laatimisesta ja yrityksen perustamisesta. Työtä varten on haastateltu toimeksiantaja Ville Kukkamoa siitä, millaisessa tilassa autoala on tällä hetkellä ja mitä alalla pärjääminen hänen näkemyksensä mukaan vaatii. Haastattelussa käsiteltiin yrityksen tuotevalikoimaa, asiakkaiden palvelemisen tapoja, yrityksen perustamisen kustannuksia ja investointeja sekä autoalan tilannetta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa.
Haastattelun perusteella voidaan todeta, että autoala on tällä hetkellä muutoksen edessä ihmisten ostokäyttäytymisen muutoksen ja kustannuksien nousun takia. Yhä useammat haluavat vaihtaa perinteisistä bensiini- ja dieselautoista hybridi- tai sähkövaihtoehtoihin. Yrityksen täytyy pystyä palvelemaan asiakkaitaan hyvin ja monipuolisesti eri kanavissa. Ihmiset arvostavat helppoutta ja vaivattomuutta auton ostossa, joten yrityksen täytyy keskittyä siihen, että asiakkaat saavat nopeasti sellaista palvelua, kuin haluavat. Yrityksen menestymisen kannalta kilpaillulla alalla markkinointi ja yrityksen brändäys ovat avainasemassa.