Sisältöformaattien toimivuus Suomessa Facebookin maksetussa mainonnassa brändin tunnettuus-tavoitteella : case: Kurio Oy
Tuominen, Mikko (2022)
Tuominen, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716232
Tiivistelmä
Kurio Oy on tehnyt maksettua mainontaa Facebookissa jo useamman vuoden ajan ja se on ollut heidän yksi pääkanavansa markkinoinnissa alusta alkaen. Markkinointia on tehty Facebookissa erittäin paljon ja monipuolisesti ja siellä tapahtuviin muutoksiin on pyritty aina reagoimaan mahdollisimman nopeasti. Tulosten analysointi on jäänyt kuitenkin asiakkaalle tehtyyn raportointiin, eikä tuloksia ole analysoitu sisäisesti sen syvemmin. Tästä syystä toteutettiin tutkimus tulosten syvempää analysointia varten.
Teoreettinen viitekehys kattaa maksetun mainonnan määritelmän, Facebookin ja siellä tapahtuvat markkinoinnin sekä sisältömarkkinoinnin ja sisältöformaatit Facebookin maksetussa mainonnassa. Samalla käydään läpi brändin tunnettuus-tavoite. Viitekehyksen haasteena oli löytää ajankohtaista tietoa käsiteltävästä aiheesta, josta on jo lähtökohtaisestikin olemassa hyvin vähän tutkittua tietoa.
Tutkimuksessa vertailtiin videoiden ja kuvien välistä tehokkuutta Facebookin maksetussa mainonnassa brändin tunnettuus-tavoitteella syötteessä. Tulosten analysointia varten valittiin brändin tunnettuuden lisäämiseen vaikuttavia metriikoita. Mainostaminen toteutettiin syyskuusta 2021 maaliskuuhun 2022 asti, jonka jälkeen aineisto kerättiin ja rajattiin strukturoituun muotoon.
Mainonnan jälkeen sisältöformaattien toimivuutta tarkasteltiin Facebookin tarjoamien mainosraporttien avulla. Rajauksia tehtiin siten, että tuloksiin saatiin halutut sijoittelut, metriikat sekä päivämäärät. Metrii- koiksi valittiin CPM, Ad Recall Lift rate ja Cost per estimated ad recall lift. Tarkoituksena oli löytää tehokkaimmat sisältöformaatit ja löytää eroja niiden toimivuudesta. Brändin tunnettuus-tavoitteen tehokkuutta mitattiin yhteensä yli 5.4 miljoonasta näyttökerrasta. Aineistoa kerättiin yhteensä 216 mainoksesta ja mainontaan käytettiin yhteensä 15550,98 €.
Tutkimuksen tuloksista luotiin johtopäätökset, jotka on suunnattu kaikille suomalaisille yrityksille, jotka tahtovat tehdä brändin tunnettuus tavoitteella tehokasta mainontaa. Sisältöformaattia valittaessa ei kuitenkaan ole aina oikeaa tai väärää vastausta brändin tunnettuutta lisäävässä mainonnassa. Tästä syystä johtopäätöksiä kannattaa pitää parhaana käytäntönä tai suuntaa antavina. Facebookin ohjeet ja algoritmit muuttuvat tiheään tahtiin, joilla on usein mainontaan vaikuttavia tekijöitä.
Teoreettinen viitekehys kattaa maksetun mainonnan määritelmän, Facebookin ja siellä tapahtuvat markkinoinnin sekä sisältömarkkinoinnin ja sisältöformaatit Facebookin maksetussa mainonnassa. Samalla käydään läpi brändin tunnettuus-tavoite. Viitekehyksen haasteena oli löytää ajankohtaista tietoa käsiteltävästä aiheesta, josta on jo lähtökohtaisestikin olemassa hyvin vähän tutkittua tietoa.
Tutkimuksessa vertailtiin videoiden ja kuvien välistä tehokkuutta Facebookin maksetussa mainonnassa brändin tunnettuus-tavoitteella syötteessä. Tulosten analysointia varten valittiin brändin tunnettuuden lisäämiseen vaikuttavia metriikoita. Mainostaminen toteutettiin syyskuusta 2021 maaliskuuhun 2022 asti, jonka jälkeen aineisto kerättiin ja rajattiin strukturoituun muotoon.
Mainonnan jälkeen sisältöformaattien toimivuutta tarkasteltiin Facebookin tarjoamien mainosraporttien avulla. Rajauksia tehtiin siten, että tuloksiin saatiin halutut sijoittelut, metriikat sekä päivämäärät. Metrii- koiksi valittiin CPM, Ad Recall Lift rate ja Cost per estimated ad recall lift. Tarkoituksena oli löytää tehokkaimmat sisältöformaatit ja löytää eroja niiden toimivuudesta. Brändin tunnettuus-tavoitteen tehokkuutta mitattiin yhteensä yli 5.4 miljoonasta näyttökerrasta. Aineistoa kerättiin yhteensä 216 mainoksesta ja mainontaan käytettiin yhteensä 15550,98 €.
Tutkimuksen tuloksista luotiin johtopäätökset, jotka on suunnattu kaikille suomalaisille yrityksille, jotka tahtovat tehdä brändin tunnettuus tavoitteella tehokasta mainontaa. Sisältöformaattia valittaessa ei kuitenkaan ole aina oikeaa tai väärää vastausta brändin tunnettuutta lisäävässä mainonnassa. Tästä syystä johtopäätöksiä kannattaa pitää parhaana käytäntönä tai suuntaa antavina. Facebookin ohjeet ja algoritmit muuttuvat tiheään tahtiin, joilla on usein mainontaan vaikuttavia tekijöitä.