Led-katuvalaistuksen kannattavuus valaistusluokan AL5 ajoradoilla
Puurtinen, Niko (2014)
Puurtinen, Niko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168243
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin katuvalaistusuunnitteluun, katuvalaistuksen energiansäästöihin, led-katuvalaisimen hyötyihin katuvalaistuksessa ja kannattavuuteen AL5-valaistusluokan ajoradoilla. Energiansäästämisen direktiiveihin on määritelty korkeita vaatimuksia sekä Suomessa, että muualla maailmassa. Siksi on tärkeää päivittää tietämystä aiheesta mm. katuvalaistuksen suunnittelun osalta.
Katuvalaistussuunnittelussa on tärkeää määritellä energiatehokkain valaisin ja tavoitella kohteen valaistusluokan täyttävää energiatehokkainta valaistusratkaisua. Tällä hetkellä Suomessa katuvalaistuksia uusitaan ja pyritään näin säästämään energiakustannuksissa vaihtamalla valaisinta ja ohjausjärjestelmiä. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin energia-tehokkaimman valaistusratkaisun löytämiseen valaisinta vaihtamalla.
Led-katuvalaisimen käyttö on lisääntynyt katuvalaistuksessa, mikä johtuu led-katuvalaisimien hinnan alenemisesta ja niiden valaisintekniikan paranemisesta. Led-katuvalaisimella on todettu hyvät valon himmennysominaisuudet, mutta liitäntälaitteen aiheuttama virtapiikki on tuonut haasteita katuvalaistusverkon suunnitteluun.
Opinnäytetyön lopussa perehdyttiin kahteen erilaiseen katuvalaistusratkaisuun kahdessa kohteessa. Kohteiden katuvalaistusratkaisuja vertailtiin toisiinsa valaistusominaisuuksiltaan ja elinkaarikustannuksiltaan. Elinkaarikustannuksia laskettaessa on käytetty hypoteettista 1000 metrin pituista tieosuutta, kuitenkin samoja valaistusratkaisuja käyttäen, jotta päästäisiin vielä tarkempiin vertailutuloksiin.
Katuvalaistuksia suunniteltaessa on pyrittävä ottamaan vertailun kohteeksi parikin led-valaistusratkaisua ja otettava huomioon katuvalaisimien himmennysmahdollisuudet ja valaisimen virtapiikin vaikutukset katuvalaistusverkon suunnittelussa. Nämä kaikki asiat edistävät sitä, että päästäisiin mahdollisimman hyviin lopputuloksiin katuvalaistuksia suunniteltaessa.
Katuvalaistussuunnittelussa on tärkeää määritellä energiatehokkain valaisin ja tavoitella kohteen valaistusluokan täyttävää energiatehokkainta valaistusratkaisua. Tällä hetkellä Suomessa katuvalaistuksia uusitaan ja pyritään näin säästämään energiakustannuksissa vaihtamalla valaisinta ja ohjausjärjestelmiä. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin energia-tehokkaimman valaistusratkaisun löytämiseen valaisinta vaihtamalla.
Led-katuvalaisimen käyttö on lisääntynyt katuvalaistuksessa, mikä johtuu led-katuvalaisimien hinnan alenemisesta ja niiden valaisintekniikan paranemisesta. Led-katuvalaisimella on todettu hyvät valon himmennysominaisuudet, mutta liitäntälaitteen aiheuttama virtapiikki on tuonut haasteita katuvalaistusverkon suunnitteluun.
Opinnäytetyön lopussa perehdyttiin kahteen erilaiseen katuvalaistusratkaisuun kahdessa kohteessa. Kohteiden katuvalaistusratkaisuja vertailtiin toisiinsa valaistusominaisuuksiltaan ja elinkaarikustannuksiltaan. Elinkaarikustannuksia laskettaessa on käytetty hypoteettista 1000 metrin pituista tieosuutta, kuitenkin samoja valaistusratkaisuja käyttäen, jotta päästäisiin vielä tarkempiin vertailutuloksiin.
Katuvalaistuksia suunniteltaessa on pyrittävä ottamaan vertailun kohteeksi parikin led-valaistusratkaisua ja otettava huomioon katuvalaisimien himmennysmahdollisuudet ja valaisimen virtapiikin vaikutukset katuvalaistusverkon suunnittelussa. Nämä kaikki asiat edistävät sitä, että päästäisiin mahdollisimman hyviin lopputuloksiin katuvalaistuksia suunniteltaessa.