Contents of specialized studies about mental health nursing in Europe : examples and comparisons of study programs available in Norway and The United Kingdom
Vilhunen, Juha (2022)
Vilhunen, Juha
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060715998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060715998
Tiivistelmä
Mielenterveyden erikoistumisopintoja sairaanhoitajille tarjotaan monissa Euroopan kouluissa. Tällä hetkellä vastaavia koulutuksia ei ole tarjolla Suomessa, mutta Sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2015 laatimassa esityksessä ehdotetaan erikoisosaamisen kehittämistä 10 eri hoitotyön alalla, mukaan lukien mielenterveyshoitotyön. Tämän raportin tarkoituksena on etsiä ja vertailla esimerkkejä mielenterveyden erikoistumisopintojen opetussuunnitelmista sairaanhoitokoulutuksessa, ja etsiä suomalaisessa terveyskoulutuksessa mahdollisesti käytettäviä ideoita tai näkökohtia.
Tämä työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin Euroopan eri yliopistojen nettisivuilta saatavia uusimpia sairaanhoitajien mielenterveyskoulutuksen opetussuunnitelmia. Kaikki käytetty materiaali oli saatavilla englanniksi. 4 opetussuunnitelmaa valittiin vertailuun, 2 Norjasta ja 2 Yhdistynestä kuningaskunnasta. Vertailukohteina käytettiin opintojen pituus, tavoitteet, sisältö, saatava pätevyys ja työskentelymahdollisuudet valmistumisen jälkeen.
Esimerkkinä käytetystä aineistosta saatiin tulokseksi, että Norjassa sairaanhoitajat suorittavat ensin sairaanhoitajan perustutkinnon, minkä jälkeen voi jatkaa mielenterveyden erikoistumisopintoihin korkeammalla opetusasteella. Yhdistyneessä kuningaskunnassa puolestaan erikoistumisen voi jo aloittaa alemmalla korkeakouluasteella ja jatkaa erikoistumisopintoja ylemmällä asteella. Suomessakin voisi erikoistumisen aloittaa jo alemmalla korkeakouluasteella, koska se valmistaisi sairaanhoitajat työhönsä tehokkaammin ja parantaisi näiden työidentiteettiä. Lisätutkimus aiheesta olisi kannattavaa sen laajuuden vuoksi. Many schools around Europe offer mental health specialization studies for nurses. Currently such studies are not available in Finland, however a proposal was made by the Finnish Ministry of Social Affairs and Health in 2015 to offer specialization in 10 different areas of health care, including mental health care. The purpose of this report is to find and compare examples of specialized mental health nursing study curricula from different European universities. The aim is to find out whether Finnish healthcare school system could benefit from ideas or aspects taken from different European schools’ curricula.
This research was done as a descriptive literature review. Material used in this study was specialized mental health nursing study programme curricula, that were gathered from the websites of different European universities. The newest curricula were chosen to be used and the material was available in English. 4 curricula were chosen for comparison, 2 from Norway and 2 from The United Kingdom (UK). The length, objectives, and content of the curricula, as well as the competence graduated students gain and the possible work positions available, were then compared.
In conclusion, the results gotten from the examples chosen for this study were that in Norway students first complete a Bachelor’s degree nursing study programme, and may then continue specializing in mental health care with interdisciplinary studies. In the UK students can specialize in mental health nursing already at Bachelor’s level and then continue with Master’s level mental health studies. Finnish healthcare schoolsystem may benefit from specializing nurses already at Bachelor’s level studies because it would prepare mental health nurses more efficiently to the work, and give a stronger work identity. Due to the scale of this topic, further research could be beneficial.
Tämä työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin Euroopan eri yliopistojen nettisivuilta saatavia uusimpia sairaanhoitajien mielenterveyskoulutuksen opetussuunnitelmia. Kaikki käytetty materiaali oli saatavilla englanniksi. 4 opetussuunnitelmaa valittiin vertailuun, 2 Norjasta ja 2 Yhdistynestä kuningaskunnasta. Vertailukohteina käytettiin opintojen pituus, tavoitteet, sisältö, saatava pätevyys ja työskentelymahdollisuudet valmistumisen jälkeen.
Esimerkkinä käytetystä aineistosta saatiin tulokseksi, että Norjassa sairaanhoitajat suorittavat ensin sairaanhoitajan perustutkinnon, minkä jälkeen voi jatkaa mielenterveyden erikoistumisopintoihin korkeammalla opetusasteella. Yhdistyneessä kuningaskunnassa puolestaan erikoistumisen voi jo aloittaa alemmalla korkeakouluasteella ja jatkaa erikoistumisopintoja ylemmällä asteella. Suomessakin voisi erikoistumisen aloittaa jo alemmalla korkeakouluasteella, koska se valmistaisi sairaanhoitajat työhönsä tehokkaammin ja parantaisi näiden työidentiteettiä. Lisätutkimus aiheesta olisi kannattavaa sen laajuuden vuoksi.
This research was done as a descriptive literature review. Material used in this study was specialized mental health nursing study programme curricula, that were gathered from the websites of different European universities. The newest curricula were chosen to be used and the material was available in English. 4 curricula were chosen for comparison, 2 from Norway and 2 from The United Kingdom (UK). The length, objectives, and content of the curricula, as well as the competence graduated students gain and the possible work positions available, were then compared.
In conclusion, the results gotten from the examples chosen for this study were that in Norway students first complete a Bachelor’s degree nursing study programme, and may then continue specializing in mental health care with interdisciplinary studies. In the UK students can specialize in mental health nursing already at Bachelor’s level and then continue with Master’s level mental health studies. Finnish healthcare schoolsystem may benefit from specializing nurses already at Bachelor’s level studies because it would prepare mental health nurses more efficiently to the work, and give a stronger work identity. Due to the scale of this topic, further research could be beneficial.