Näyttöpäätelasien katseluetäisyyksien mittaus etäyhteydellä
Uusitalo, Sini (2022)
Uusitalo, Sini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615827
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana Suomen Terveystalo Oy:n työterveyshuollon etäpalveluiden kehittämistä. Kehittämiskohteena on näyttöpäätelasien katseluetäisyyksien mittaus etäyhteydellä työfysioterapeutin toteuttamana. Digitaalisen näytön katselu rasittaa silmiä ja voi aiheuttaa hankalia oireita sekä silmille että tuki- ja liikuntaelimistölle. Silmien rasittumista ja työn aiheuttamaa kuormitusta voidaan vähentää sopivien näkemisen apuvälineiden ja työpisteen hyvän ergonomian avulla. Työfysioterapeutti on työpisteen ergonomian suunnittelun asiantuntija. Näkemisen haittojen ennaltaehkäisy on osa lakisääteistä työterveyshuoltoa. Vuoden 2022 alussa voimaan tulleen Työterveyshuoltolain muutoksella työfysioterapeutit ovat saaneet työterveyshuollon ammattihenkilönimikkeen, mikä helpottaa työterveysasiakkaan pääsyä suoraan työfysioterapeutin vastaanotolle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on asiakasohjeen ja ammattilaisten käyttöön tarkoitetun toimintaprosessikuvauksen kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää näyttöpäätelasien etämittauspalvelua toimintavarmemmaksi, asiakasystävällisemmäksi ja entistä laadukkaammaksi palveluksi uudistetun asiakasohjeen avulla sekä selkeyttää, parantaa ja yhdenmukaistaa toimintaprosessia etämittauspalvelun toimintaprosessikuvauksen avulla. Asiakasohje palvelee mittauspalvelun toteutumista etänä ja helpottaa sekä asiakkaan että työfysioterapeutin toimintaa palvelun aikana. Toimintaprosessikuvaus helpottaa kaikkien palvelun toteuttamiseen osallistuvien ammattilaisten toimintaa ja lisää laadunvarmistusta. Sekä asiakasohje että toimintaprosessikuvaus tulevat yhteistyöorganisaatiossa käyttöön osana etämittauspalvelun toteuttamista kaikkien palvelun toteuttamiseen osallistuvien ammattilaisten keskuudessa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistyönä hyödyntämällä palvelumuotoilua. Kehittämismenetelminä on haluttu hyödyntää palvelumuotoilun yhteiskehittämisen menetelmiä asiantuntijahaastatteluiden ja -ryhmätyöskentelyn muodossa. Kehittämistyön tietoperustana toimii kirjallisuuskatsaus käytettävyyden ja käyttökokemuksen merkityksestä terveydenhuollon etäpalveluissa asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyön avulla halutaan parantaa etämittauspalvelun toimintavarmuutta ja asiakasystävällisyyttä ja varmistaa palvelun toteutuminen laadukkaasti.
Tämän opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään osana yhteistyöorganisaation työterveyshuollon etäpalveluiden toteuttamista ja asiakkaan käyttökokemuksen parantamista etämittauspalvelussa. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös laajemmin työterveyshuollon etäpalveluiden tarjoamista.
Avainsanat Työnäkö, näyttöpäätelasit, työterveyshuolto, etäpalvelut, palvelumuotoilu
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on asiakasohjeen ja ammattilaisten käyttöön tarkoitetun toimintaprosessikuvauksen kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää näyttöpäätelasien etämittauspalvelua toimintavarmemmaksi, asiakasystävällisemmäksi ja entistä laadukkaammaksi palveluksi uudistetun asiakasohjeen avulla sekä selkeyttää, parantaa ja yhdenmukaistaa toimintaprosessia etämittauspalvelun toimintaprosessikuvauksen avulla. Asiakasohje palvelee mittauspalvelun toteutumista etänä ja helpottaa sekä asiakkaan että työfysioterapeutin toimintaa palvelun aikana. Toimintaprosessikuvaus helpottaa kaikkien palvelun toteuttamiseen osallistuvien ammattilaisten toimintaa ja lisää laadunvarmistusta. Sekä asiakasohje että toimintaprosessikuvaus tulevat yhteistyöorganisaatiossa käyttöön osana etämittauspalvelun toteuttamista kaikkien palvelun toteuttamiseen osallistuvien ammattilaisten keskuudessa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistyönä hyödyntämällä palvelumuotoilua. Kehittämismenetelminä on haluttu hyödyntää palvelumuotoilun yhteiskehittämisen menetelmiä asiantuntijahaastatteluiden ja -ryhmätyöskentelyn muodossa. Kehittämistyön tietoperustana toimii kirjallisuuskatsaus käytettävyyden ja käyttökokemuksen merkityksestä terveydenhuollon etäpalveluissa asiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyön avulla halutaan parantaa etämittauspalvelun toimintavarmuutta ja asiakasystävällisyyttä ja varmistaa palvelun toteutuminen laadukkaasti.
Tämän opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään osana yhteistyöorganisaation työterveyshuollon etäpalveluiden toteuttamista ja asiakkaan käyttökokemuksen parantamista etämittauspalvelussa. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös laajemmin työterveyshuollon etäpalveluiden tarjoamista.
Avainsanat Työnäkö, näyttöpäätelasit, työterveyshuolto, etäpalvelut, palvelumuotoilu