Työssäoppimisen johtamisen kehittäminen ammattiopisto Kiteellä
Kipinoinen, Pekka (2014)
Kipinoinen, Pekka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158125
Tiivistelmä
Työelämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän aiheena oli ammatillisen koulutuksen työssäoppimisen johtamisen kehittäminen ammattiopisto Kiteellä. Erityisesti tekniikan ja liikenteen koulutusalojen työssäoppimisen johtamista haluttiin kehittää yhdenmukaisemmaksi ja suunnitelmallisemmaksi. Ammattiopisto Kitee on osa Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymää. Työssäoppimisen johtamisen kehittämisellä pyritään vastaamaan koulutuksen järjestäjän kehittämisasiakirjassa esitettyihin työssäoppimiseen kohdistuviin tavoitteisiin. Kehittämisasiakirjan mukaan työssäoppimisen määrää lisätään strategiakauden aikana vähintään 30 opintoviikkoon. Ammatilliseen koulutukseen kohdistuviin laajeneviin tavoitteisiin pyritään vastaamaan suunnitelmallisuutta ja johtamista kehittämällä.
Kehittämistehtävän tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Toimintatutkimuksessa tavoitteena oli kehittää työssäoppimisen johtamista siten, että organisaation toiminta kehittyy halutulla tavalla. Tutkimuksessa käytettiin Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän työssäoppimista ohjaavaa kirjallista materiaalia, perehdyttiin ammatillisen koulutuksen työssäoppimista käsittelevään lainsäädäntöön sekä kirjallisuuteen ja julkaisuihin. Haastatteluja tehtiin työssäoppimisen järjestämisen eri osapuolille ammattiopisto Kiteellä sekä työssäoppimispaikoilla. Työssäoppimisen johtamisen menettelyjä vertailtiin eri tutkinnoissa sekä tutkittiin työssäoppisen suunnitelmia eri lähteistä. Työssäoppimisen johtamisen kehittämisessä korostuvat dokumentoinnin ja viestinnän kehittäminen tekniikan koulutusaloilla.
Kehittämistehtävän tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Toimintatutkimuksessa tavoitteena oli kehittää työssäoppimisen johtamista siten, että organisaation toiminta kehittyy halutulla tavalla. Tutkimuksessa käytettiin Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän työssäoppimista ohjaavaa kirjallista materiaalia, perehdyttiin ammatillisen koulutuksen työssäoppimista käsittelevään lainsäädäntöön sekä kirjallisuuteen ja julkaisuihin. Haastatteluja tehtiin työssäoppimisen järjestämisen eri osapuolille ammattiopisto Kiteellä sekä työssäoppimispaikoilla. Työssäoppimisen johtamisen menettelyjä vertailtiin eri tutkinnoissa sekä tutkittiin työssäoppisen suunnitelmia eri lähteistä. Työssäoppimisen johtamisen kehittämisessä korostuvat dokumentoinnin ja viestinnän kehittäminen tekniikan koulutusaloilla.