18‒30-vuotiaiden aikuisten sijoituskohteen valintaan vaikuttavat tekijät. Case: OP Keski-Suomi
Mentula, Noora (2022)
Mentula, Noora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat OP Keski-Suomen 18–30-vuotiaiden nykyisten sekä tulevaisuudessa mahdollisesti potentiaalisten asiakkaiden sijoituskohteiden valintaan. Tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle teoriatiedon ja tutkimuksen avulla kokonaiskuva nuorten aikuisten sijoituspäätökseen eniten vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena oli, että toimeksiantaja voi hyödyntää
tutkimustuloksia oman toimintansa kehittämisessä ja esimerkiksi palveluiden kohdentamisessa tietyille asiakkaille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui portfolioteorian, sijoittajaprofiloinnin sekä kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden näkökulmiin. Lisäksi viitekehyksessä tarkasteltiin eri sijoitusinstrumentteja ja niihin liittyviä kuluja. Tutkimusotteena käytettiin deskriptiivistä eli kuvailevaa kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruutapana käytettiin tietoperustan pohjalta rakennettua verkkokyselyä, joka
lähetettiin toimeksiantajan toimesta 1725:lle asiakkaalle, ja lisäksi kysely jaettiin henkilökohtaisessa LinkedIn-profiilissa. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 98 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavilla demografisilla, sosiaalisilla ja psykologisilla tekijöillä on yllättävän suuri yhteys kohderyhmän sijoituskohteiden valintaan. Erityisesti vastaajien ikä, koulutustausta, ansiotulot ja talouden koko vaikuttivat demografisista tekijöistä eniten päätöksentekoon. Sosiaalisista tekijöistä erityisesti trendit näyttivät olevan yhteydessä kohderyhmän valittuihin
sijoituskohteisiin, ja lisäksi sijoittamisesta keskusteleminen ystäväpiirissä näytti innostavan vastaajia sijoittamaan. Myös sijoittajien tietämys sijoituskohteesta sekä uskomus omista sijoitustaidoista olivat selvästi yhteydessä sijoituskohteiden valintaan, joten myös psykologiset tekijät olivat merkittäviä.
Portfolioteorian ja sijoittajaprofiloinnin näkökulmat ja tekijät antoivat hieman ristiriitaisia tutkimustuloksia, mutta riskinsietokyky ja sijoittajan aktiivisuus markkinoiden seuraamiseen näyttivät ohjaavan kohderyhmän sijoituspäätösten tekoa näistä selkeimmin. Yllättävänä tuloksena saatiin, että suurin osa vastaajista piti sijoituskohteiden kuluja tärkeimpien tekijöiden joukossa sijoituspäätöksiä tehdessään. Johtopäätökseksi saatiin, että eri tekijät näyttävät vaikuttavan eri tavoin kohderyhmän päätöksentekoon, sijoituskohteesta riippuen. Kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavilla tekijöillä tuntui kuitenkin olevan selkein yhteys sijoituskohteiden valintaan.
tutkimustuloksia oman toimintansa kehittämisessä ja esimerkiksi palveluiden kohdentamisessa tietyille asiakkaille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui portfolioteorian, sijoittajaprofiloinnin sekä kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden näkökulmiin. Lisäksi viitekehyksessä tarkasteltiin eri sijoitusinstrumentteja ja niihin liittyviä kuluja. Tutkimusotteena käytettiin deskriptiivistä eli kuvailevaa kvantitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruutapana käytettiin tietoperustan pohjalta rakennettua verkkokyselyä, joka
lähetettiin toimeksiantajan toimesta 1725:lle asiakkaalle, ja lisäksi kysely jaettiin henkilökohtaisessa LinkedIn-profiilissa. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 98 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavilla demografisilla, sosiaalisilla ja psykologisilla tekijöillä on yllättävän suuri yhteys kohderyhmän sijoituskohteiden valintaan. Erityisesti vastaajien ikä, koulutustausta, ansiotulot ja talouden koko vaikuttivat demografisista tekijöistä eniten päätöksentekoon. Sosiaalisista tekijöistä erityisesti trendit näyttivät olevan yhteydessä kohderyhmän valittuihin
sijoituskohteisiin, ja lisäksi sijoittamisesta keskusteleminen ystäväpiirissä näytti innostavan vastaajia sijoittamaan. Myös sijoittajien tietämys sijoituskohteesta sekä uskomus omista sijoitustaidoista olivat selvästi yhteydessä sijoituskohteiden valintaan, joten myös psykologiset tekijät olivat merkittäviä.
Portfolioteorian ja sijoittajaprofiloinnin näkökulmat ja tekijät antoivat hieman ristiriitaisia tutkimustuloksia, mutta riskinsietokyky ja sijoittajan aktiivisuus markkinoiden seuraamiseen näyttivät ohjaavan kohderyhmän sijoituspäätösten tekoa näistä selkeimmin. Yllättävänä tuloksena saatiin, että suurin osa vastaajista piti sijoituskohteiden kuluja tärkeimpien tekijöiden joukossa sijoituspäätöksiä tehdessään. Johtopäätökseksi saatiin, että eri tekijät näyttävät vaikuttavan eri tavoin kohderyhmän päätöksentekoon, sijoituskohteesta riippuen. Kuluttajan käyttäytymiseen vaikuttavilla tekijöillä tuntui kuitenkin olevan selkein yhteys sijoituskohteiden valintaan.