Verkon hyödyntäminen sijoitusasuntojen myynnissä
Rautiainen, Juho (2022)
Rautiainen, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169405
Tiivistelmä
Verkosta voi tilata nykyään melkein mitä tahansa. Sijoitusasuntoja on kuitenkin melko vähän verkossa saatavilla julkisesti. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miksi sijoitusasuntoja ei löydy paljoa verkosta ja mitä
hyötyä sijoitusasuntojen myynnistä verkossa voisi olla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tiedonkeruu tapahtui teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, jotta kohderyhmältä saataisiin monipuolisesti näkemyksiä tutkittavasta ilmiöstä. Teemahaastattelussa oli haastattelurunko, joka avusti haastatteluaiheiden läpikäymisessä. Haastattelut litterointiin, joka avusti
haastattelutulosten käsittelyssä. Haastattelutuloksiin käytettiin sisältöanalyysiä, jonka avulla tuloksista yksittäisiä tuloksia pystyttiin kokoamaan isommaksi aiheeksi. Kootuilla aiheilla pystyttiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Asuntosijoitusyritykset eivät vielä hyödynnä verkkoa asuntojen myynnissä paljoa, koska aiempi toiminta on
ollut enemmän yrityskeskeistä. Toiminta yksityissijoittajien kanssa on uusi toimintamalli, joka tapahtuu verkon välityksellä. Asuntosijoittaminen yksityissijoittajilla on kasvava ilmiö, johon yritykset eivät ole kerenneet
vastaamaan. Keskeisimpinä verkon hyödyntämisen etuina yrityksille on tehokas asiakashankinta, myynnin
kasvu ja tasaisuus, välityspalkkioista eroon, matalat markkinointikulut ja brändin kasvu. Verkon hyödyntämisen aloittamisen vaikeutena yrityksillä on uuden toimintatavan kehittäminen. Verkon hyödyntämisen ylläpidon vaikeuksia ovat osaavien työntekijöiden puute ja osaavien työntekijöiden ajankäyttöön liittyvät ongelmat.
Asuntosijoitusala ei ole nopeasti muuttuva ala. Muutama yritys on osoittanut, että verkon avulla voidaan
myydä sijoitusasuntoja ja muut yritykset ovat huomanneet sen. Asuntosijoitusyritykset ovat vasta suunnittelemassa ja testaamassa verkon hyödyntämisen liiketoimintamallia. Verkon avulla sijoitusasuntoja voidaan
myydä nopeasti ja yksittäisen asunnon myynnistä aiheutuvat kulut saadaan painettua alas verkkomarkkinoinnilla. Moni yritys on alkanut panostamaan verkkoon, mutta toimintatavat eivät ole vielä pitkällä. Asuntosijoitusala ei ole nopeasti muuttuva ala, ja yritykset kokevat verkon hyödyntämisen aloittamisen vaikeana
hyötyä sijoitusasuntojen myynnistä verkossa voisi olla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen tiedonkeruu tapahtui teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, jotta kohderyhmältä saataisiin monipuolisesti näkemyksiä tutkittavasta ilmiöstä. Teemahaastattelussa oli haastattelurunko, joka avusti haastatteluaiheiden läpikäymisessä. Haastattelut litterointiin, joka avusti
haastattelutulosten käsittelyssä. Haastattelutuloksiin käytettiin sisältöanalyysiä, jonka avulla tuloksista yksittäisiä tuloksia pystyttiin kokoamaan isommaksi aiheeksi. Kootuilla aiheilla pystyttiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Asuntosijoitusyritykset eivät vielä hyödynnä verkkoa asuntojen myynnissä paljoa, koska aiempi toiminta on
ollut enemmän yrityskeskeistä. Toiminta yksityissijoittajien kanssa on uusi toimintamalli, joka tapahtuu verkon välityksellä. Asuntosijoittaminen yksityissijoittajilla on kasvava ilmiö, johon yritykset eivät ole kerenneet
vastaamaan. Keskeisimpinä verkon hyödyntämisen etuina yrityksille on tehokas asiakashankinta, myynnin
kasvu ja tasaisuus, välityspalkkioista eroon, matalat markkinointikulut ja brändin kasvu. Verkon hyödyntämisen aloittamisen vaikeutena yrityksillä on uuden toimintatavan kehittäminen. Verkon hyödyntämisen ylläpidon vaikeuksia ovat osaavien työntekijöiden puute ja osaavien työntekijöiden ajankäyttöön liittyvät ongelmat.
Asuntosijoitusala ei ole nopeasti muuttuva ala. Muutama yritys on osoittanut, että verkon avulla voidaan
myydä sijoitusasuntoja ja muut yritykset ovat huomanneet sen. Asuntosijoitusyritykset ovat vasta suunnittelemassa ja testaamassa verkon hyödyntämisen liiketoimintamallia. Verkon avulla sijoitusasuntoja voidaan
myydä nopeasti ja yksittäisen asunnon myynnistä aiheutuvat kulut saadaan painettua alas verkkomarkkinoinnilla. Moni yritys on alkanut panostamaan verkkoon, mutta toimintatavat eivät ole vielä pitkällä. Asuntosijoitusala ei ole nopeasti muuttuva ala, ja yritykset kokevat verkon hyödyntämisen aloittamisen vaikeana