ASD- nuorten aikuisten työelämään siirtymisen haasteet ja tukemisen keinot : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Ruhanen, Heidi (2022)
Ruhanen, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615814
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa työelämään siirtymiseen liittyviä haasteita ja tukemisen keinoja 17–24-vuotiailla nuorilla aikuisilla, joilla on autismikirjon häiriö. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto haettiin seuraavista tietokannoista: ProQuest databases and e-book collections, CINAHL Plus with full text (EBSCO), Medic sekä PubMed. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui yhdeksän englannin kielistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin käyttämällä apuna aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Sisällönanalyysissa näkyi myös temaattisen analyysin piirteitä, koska aineiston sisältöjä tarkasteltiin tutkimustehtävien perusteella jaetuissa teemoissa.
Ensimmäisenä tutkimustehtävänä selvitettiin 17–24-vuotiaiden ASD- nuorten aikuisten työelämään siirtymisen keskeisiä haasteita. Aineiston tuloksista selvisi, että haasteet ja tuen tarpeet ASD- nuorilla aikuisilla liittyvät yksilöllisiin rajoitteisiin, asenteisiin ja osaamisen vajeisiin. Haasteita ilmeni myös työympäristön ennakkoasenteissa sekä autismikirjon piirteiden ymmärtämisessä ja tietämättömyydessä. Palvelujärjestelmän haasteet painottuivat palveluprosessin ja moniammatillisen yhteistyön sujuvuuden haasteisiin sekä työntekijöiden osaamisen puutteisiin.
Toisena tutkimustehtävänä aineistosta kartoitettiin miten ASD- nuorten aikuisten työelämään siirtymistä edistetään ja tuetaan. Perheen ja läheisten tuki ASD- nuoren aikuisen arjessa on merkittävä. Yksilön omien vahvuuksien löytäminen ja vahvistaminen sekä työnhakuun ja työelämään liittyvien taitojen harjaantuminen on tärkeää. Näitä voidaan vahvistaa oikea-aikaisella ja yksilöllisellä tuella. Keskeistä on, että palvelujärjestelmän eri osa-alueet tekevät yhteistyötä ja palveluprosessi sujuu eikä ASD- nuori aikuinen jää nivelvaiheessa vaille tarvitsemaansa tukea. Osaava omatyöntekijä toimii ASD- nuoren aikuisen, työympäristön ja palvelujärjestelmän resurssien välimaastossa edistäen työelämään siirtymistä. Lisäksi työympäristön asenteisiin, ennakkokäsityksiin ja tiedon puutteisiin vaikuttaminen on tärkeää. ASD- nuorten aikuisten työelämään siirtymiseksi tarvitaan työympäristön hyväksyvää suhtautumista ja valmiutta mukauttaa työoloja yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Kirjallisuuskatsauksen tuottama tieto vahvistaa jo olemassa olevaa ymmärrystä ja toisaalta antaa lisätietoa ASD- nuorten aikuisten työllistymiseen liittyvästä kompleksisuudesta. Kuntoutuksen ohjaajalla on tärkeä rooli työskennellessä ASD- nuoren aikuisen, työympäristön ja palvelujärjestelmän yhdyspinnoilla työllistymisen edistämisessä ja tukemisessa.
Ensimmäisenä tutkimustehtävänä selvitettiin 17–24-vuotiaiden ASD- nuorten aikuisten työelämään siirtymisen keskeisiä haasteita. Aineiston tuloksista selvisi, että haasteet ja tuen tarpeet ASD- nuorilla aikuisilla liittyvät yksilöllisiin rajoitteisiin, asenteisiin ja osaamisen vajeisiin. Haasteita ilmeni myös työympäristön ennakkoasenteissa sekä autismikirjon piirteiden ymmärtämisessä ja tietämättömyydessä. Palvelujärjestelmän haasteet painottuivat palveluprosessin ja moniammatillisen yhteistyön sujuvuuden haasteisiin sekä työntekijöiden osaamisen puutteisiin.
Toisena tutkimustehtävänä aineistosta kartoitettiin miten ASD- nuorten aikuisten työelämään siirtymistä edistetään ja tuetaan. Perheen ja läheisten tuki ASD- nuoren aikuisen arjessa on merkittävä. Yksilön omien vahvuuksien löytäminen ja vahvistaminen sekä työnhakuun ja työelämään liittyvien taitojen harjaantuminen on tärkeää. Näitä voidaan vahvistaa oikea-aikaisella ja yksilöllisellä tuella. Keskeistä on, että palvelujärjestelmän eri osa-alueet tekevät yhteistyötä ja palveluprosessi sujuu eikä ASD- nuori aikuinen jää nivelvaiheessa vaille tarvitsemaansa tukea. Osaava omatyöntekijä toimii ASD- nuoren aikuisen, työympäristön ja palvelujärjestelmän resurssien välimaastossa edistäen työelämään siirtymistä. Lisäksi työympäristön asenteisiin, ennakkokäsityksiin ja tiedon puutteisiin vaikuttaminen on tärkeää. ASD- nuorten aikuisten työelämään siirtymiseksi tarvitaan työympäristön hyväksyvää suhtautumista ja valmiutta mukauttaa työoloja yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Kirjallisuuskatsauksen tuottama tieto vahvistaa jo olemassa olevaa ymmärrystä ja toisaalta antaa lisätietoa ASD- nuorten aikuisten työllistymiseen liittyvästä kompleksisuudesta. Kuntoutuksen ohjaajalla on tärkeä rooli työskennellessä ASD- nuoren aikuisen, työympäristön ja palvelujärjestelmän yhdyspinnoilla työllistymisen edistämisessä ja tukemisessa.