Laadullisen tutkimuksen suunnittelu 3AMK-liittoumalle
Kuusela, Matias (2022)
Kuusela, Matias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615819
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Haaga-Helian, Metropolian ja Laurean strategiselle 3AMK-liittoumalle. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella laadullinen markkinointitutkimus 3AMK-liittoumalle ja laatia siihen liittyvät materiaalit.
Tietoperusta on jaettu kahteen eri lukuun selkeyden vuoksi. Ensimmäisessä luvussa kädyään läpi Suomen koulutusjärjestelmä, 3AMK-liittoumaan liittyvät käsitteet sekä koulutusaitosten opiskelijaviestintä. Toinen luku liittyy markkinointitutkimusmenetelmiin ja siinä syvennytään etenkin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen teoriaan sekä haastatteluun tiedonkeruumenetelmänä.
Työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan lähtötilanne ja tutkimussuunnitelman laatimisen vaiheet. Luvun ensimmäisen alaluvun aikana paneudutaan tarkemmin lähtötilanteeseen. Toisen alaluvun kohdalla käydään läpi suunnitelman laatiminen kohta kohdalta.
Pohdintaluvussa annetaan ehdotuksia tuotoksen, eli laadullisen tutkimuksen suunnitelman, hyödyntämisestä varsinaisessa markkinointitutkimuksessa. Lopussa reflektoidaan opinnäytetyöprosessia.
Työ sisältää kaksi liitettä, tutkimussuunnitelmaan sisältyvän haastattelurungon sekä sen ohessa lähetettävän tietosuojaselosteen.
Tietoperusta on jaettu kahteen eri lukuun selkeyden vuoksi. Ensimmäisessä luvussa kädyään läpi Suomen koulutusjärjestelmä, 3AMK-liittoumaan liittyvät käsitteet sekä koulutusaitosten opiskelijaviestintä. Toinen luku liittyy markkinointitutkimusmenetelmiin ja siinä syvennytään etenkin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen teoriaan sekä haastatteluun tiedonkeruumenetelmänä.
Työn toiminnallisessa osuudessa kuvataan lähtötilanne ja tutkimussuunnitelman laatimisen vaiheet. Luvun ensimmäisen alaluvun aikana paneudutaan tarkemmin lähtötilanteeseen. Toisen alaluvun kohdalla käydään läpi suunnitelman laatiminen kohta kohdalta.
Pohdintaluvussa annetaan ehdotuksia tuotoksen, eli laadullisen tutkimuksen suunnitelman, hyödyntämisestä varsinaisessa markkinointitutkimuksessa. Lopussa reflektoidaan opinnäytetyöprosessia.
Työ sisältää kaksi liitettä, tutkimussuunnitelmaan sisältyvän haastattelurungon sekä sen ohessa lähetettävän tietosuojaselosteen.