Liikuntaneuvonta työhyvinvointipalveluna – Centria-ammattikorkeakoulun työntekijöiden kokemuksia
Kari, Saija (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615903
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, minkälaiseksi työhyvinvointipalveluksi Centria-ammattikorkeakoulun työntekijät ovat kokeneet liikuntaneuvonnan. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa työhyvinvointipalvelujen kehittämisestä ja kehityksen hyödyllisyydestä liikuntaneuvonnan osalta. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Centrian liikuntakoordinaattori toimi työelämäkontaktina opinnäytetyössä.
Aineisto kerättiin seitsemältä Centria-ammattikorkeakoulun työntekijältä, jotka olivat osallistuneet Centriassa järjestettyyn liikuntaneuvontaan. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin välityksellä. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että liikuntaneuvonta koettiin hyväksi ja tärkeäksi työhyvinvointipalveluksi. Liikuntaneuvonta oli saanut aikaan positiivisia vaikutuksia tutkittavien liikuntatottumuksissa ja lisännyt motivaatiota liikuntaa kohtaan. Kehitystoiveena palvelulle nousi jatkoseuranta ja mahdolliset lisätapaamiset. Osa toivoi myös ruokavalio-ohjeistusta liikuntaohjelman rinnalle tukemaan terveellistä elämäntapaa. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Centrian työhyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Työn perusteella olisi perusteltua tarjota Centrian työntekijöille liikuntaneuvontaa työhyvinvointipalveluna jatkossakin.
Aineisto kerättiin seitsemältä Centria-ammattikorkeakoulun työntekijältä, jotka olivat osallistuneet Centriassa järjestettyyn liikuntaneuvontaan. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin välityksellä. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että liikuntaneuvonta koettiin hyväksi ja tärkeäksi työhyvinvointipalveluksi. Liikuntaneuvonta oli saanut aikaan positiivisia vaikutuksia tutkittavien liikuntatottumuksissa ja lisännyt motivaatiota liikuntaa kohtaan. Kehitystoiveena palvelulle nousi jatkoseuranta ja mahdolliset lisätapaamiset. Osa toivoi myös ruokavalio-ohjeistusta liikuntaohjelman rinnalle tukemaan terveellistä elämäntapaa. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Centrian työhyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Työn perusteella olisi perusteltua tarjota Centrian työntekijöille liikuntaneuvontaa työhyvinvointipalveluna jatkossakin.