TUOTTAAKO STANDARDI SFS-EN ISO 9001 KILPAILUETUA YRITYKSELLE? : case: Oy Vallila Contract Ab
Seppänen, Niina (2022)
Seppänen, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615679
Tiivistelmä
Monilla toimialoilla laatu on keskeinen kilpailutekijä. Laadun varmistamiseksi
on kehitetty erilaisia laatujärjestelmiä, joita noudattamalla yritykset takaavat
tasalaatuisen toiminnan. Laatujärjestelmän toimivuus perustuu standardoituihin toimintatapoihin ja laatusertifikaatteihin, joita valvotaan ulkopuolisilla auditoinneilla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä ja sen tavoitteena on tutkia kuinka tunnettu SFS-EN ISO 9001 laatujohtamisen standardi
on työntoimeksiantaja Vallila Contractin asiakassegmenteissä ja tarkastella
tuottaako SFS-EN ISO 9001 laatujärjestelmä kilpailuetua yritykselle ja millaista tämä mahdollinen kilpailuetu on.
Työn tiedonhankintamenetelmä oli rajoitettu toimiala-analyysi sisustusalalla
toimivista yrityksistä, jonka tarkoituksena oli ymmärtää yrityksen asema suhteessa muihin samankaltaisiin tuotteita tai palveluja tarjoaviin yrityksiin. Asiakaskysely toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka kohdennettiin osalle Vallila Contractin asiakkaista. Asiakaskyselyn päätavoite oli selvittää, tuottaako
laadunhallintajärjestelmä kilpailuetua yritykselle ja kuinka tunnettu SFS-EN
ISO 9001 laatujohtamisen standardi on eri asiakassegmenteissä. Vallila Contractin toimitusjohtajaa haastateltiin kahteen kertaan puolistrukturoituina haastatteluina ennen ja jälkeen asiakaskyselyn toteuttamisen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Vallila Contractin asiakkaista suurin
osa tuntee standardin ja asiakaskyselyn perusteella voidaan todeta, että standardi tuottaa yritykselle kilpailuetua. Sisustusalalla Vallila Contract on selkeästi yksi edelläkävijöistä, hankittuaan SFS-EN ISO 9001 -standardin.
Yrityssalaisuuden takaamiseksi, tästä opinnäytetyön julkisesta versiosta on
poistettu toimiala-analyysiin osallistuneiden yritysten nimet, osa asiakaskyselyn kysymyksistä, vastauksista ja niihin liittyvistä pohdinnoista, sekä liitteenä
ollut asiakaskysely. In many fields of industry, quality is a key factor in competitiveness. There are
numerous quality management systems companies can use to ensure quality
and uniform performance. The effectiveness of quality management systems
is based on standard functions and quality certificates, which are authorized
by external audits.
The objective of the thesis was to research how well-known SFS-EN ISO
9001 -standard is among the clients of the principal and if the SFS-EN ISO
9001 -standard has any competitive advantage and if yes, what this potential
advantage is. This thesis was carried out as a research development study.
The data acquisition method was a limited industry analysis in interior design
companies. The purpose was to understand the position of the company in relation to other companies offering similar products and services.
The customer survey was conducted as a qualitative survey, with a target
group consisting of Vallila Contract's customers. The main objective of the
customer survey was to determine whether the quality management system
provides a competitive advantage to the company and how well-known the
SFS-EN ISO 9001 quality management standard is in different customer segments. Vallila Contract’s CEO was interviewed twice in a semi-structured interview before and after the customer survey, to gain information about the
company’s current state and the results of the customer survey.
The results of the thesis show that most Vallila Contract customers know the
SFS-EN ISO 9001 -standard. It can be concluded that the standard provides
competitive advantage to the company. In the field of interior design, Vallila
Contract can be considered as one of the pioneers after obtaining the SFS-EN
ISO 9001 -certification.
To guarantee business secrecy, the names of the companies that participated
in the industry analysis have been removed from this public version of the thesis, and some of the results and questions of the customer survey have been
removed.
on kehitetty erilaisia laatujärjestelmiä, joita noudattamalla yritykset takaavat
tasalaatuisen toiminnan. Laatujärjestelmän toimivuus perustuu standardoituihin toimintatapoihin ja laatusertifikaatteihin, joita valvotaan ulkopuolisilla auditoinneilla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä ja sen tavoitteena on tutkia kuinka tunnettu SFS-EN ISO 9001 laatujohtamisen standardi
on työntoimeksiantaja Vallila Contractin asiakassegmenteissä ja tarkastella
tuottaako SFS-EN ISO 9001 laatujärjestelmä kilpailuetua yritykselle ja millaista tämä mahdollinen kilpailuetu on.
Työn tiedonhankintamenetelmä oli rajoitettu toimiala-analyysi sisustusalalla
toimivista yrityksistä, jonka tarkoituksena oli ymmärtää yrityksen asema suhteessa muihin samankaltaisiin tuotteita tai palveluja tarjoaviin yrityksiin. Asiakaskysely toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka kohdennettiin osalle Vallila Contractin asiakkaista. Asiakaskyselyn päätavoite oli selvittää, tuottaako
laadunhallintajärjestelmä kilpailuetua yritykselle ja kuinka tunnettu SFS-EN
ISO 9001 laatujohtamisen standardi on eri asiakassegmenteissä. Vallila Contractin toimitusjohtajaa haastateltiin kahteen kertaan puolistrukturoituina haastatteluina ennen ja jälkeen asiakaskyselyn toteuttamisen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että Vallila Contractin asiakkaista suurin
osa tuntee standardin ja asiakaskyselyn perusteella voidaan todeta, että standardi tuottaa yritykselle kilpailuetua. Sisustusalalla Vallila Contract on selkeästi yksi edelläkävijöistä, hankittuaan SFS-EN ISO 9001 -standardin.
Yrityssalaisuuden takaamiseksi, tästä opinnäytetyön julkisesta versiosta on
poistettu toimiala-analyysiin osallistuneiden yritysten nimet, osa asiakaskyselyn kysymyksistä, vastauksista ja niihin liittyvistä pohdinnoista, sekä liitteenä
ollut asiakaskysely.
numerous quality management systems companies can use to ensure quality
and uniform performance. The effectiveness of quality management systems
is based on standard functions and quality certificates, which are authorized
by external audits.
The objective of the thesis was to research how well-known SFS-EN ISO
9001 -standard is among the clients of the principal and if the SFS-EN ISO
9001 -standard has any competitive advantage and if yes, what this potential
advantage is. This thesis was carried out as a research development study.
The data acquisition method was a limited industry analysis in interior design
companies. The purpose was to understand the position of the company in relation to other companies offering similar products and services.
The customer survey was conducted as a qualitative survey, with a target
group consisting of Vallila Contract's customers. The main objective of the
customer survey was to determine whether the quality management system
provides a competitive advantage to the company and how well-known the
SFS-EN ISO 9001 quality management standard is in different customer segments. Vallila Contract’s CEO was interviewed twice in a semi-structured interview before and after the customer survey, to gain information about the
company’s current state and the results of the customer survey.
The results of the thesis show that most Vallila Contract customers know the
SFS-EN ISO 9001 -standard. It can be concluded that the standard provides
competitive advantage to the company. In the field of interior design, Vallila
Contract can be considered as one of the pioneers after obtaining the SFS-EN
ISO 9001 -certification.
To guarantee business secrecy, the names of the companies that participated
in the industry analysis have been removed from this public version of the thesis, and some of the results and questions of the customer survey have been
removed.