Alexander Lauréus: "Palava Talo" : historiantutkimus, materiaalianalyysi, konservointi ja restaurointi
Vuorjoki, Susanna (2022)
Vuorjoki, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Alexander Lauréuksen vuonna 1813 maalaaman ”Palava Talo” (”Eldsvåda”) öljyvärimaalauksen materiaalitutkimus, konservointi ja restaurointi. Tavoitteena oli myös katsaus teoksen historiaan, sekä suppea pohdinta lähes identtisen maalauksen olemassaolosta. Konservoinnin kohteena oleva maalaus kuuluu Kansallisgallerian Ateneumin kokoelmiin. Teos on hankittu vuonna 1849, ja on yksi varhaisimpia Taideyhdistyksen hankkimia teoksia.
Konservoinnin opinnäytetyön käytännön osuuden päätavoitteena oli konservoida maalaus sekä visuaalisesti että rakenteellisesti ehyeksi kokonaisuudeksi. Teos dokumentoitiin ja sille tehtiin vauriokartoitus. Materiaaleja ja vaurioita tutkittiin ja analysoitiin valokuvauksen eri keinoin, ja EDXRF- ja FTIR-laitteistoilla. Myös kuitu- ja poikkileikkausnäytteet tutkittiin. Saatujen tulosten perusteella maalaukselle tehtiin konservointi- ja restaurointisuunnitelma. Suurimpina haasteina olivat maalauskankaan kunto ja useat repeämät, ja maalipinnan päällä ollut paksu ja kellastunut lakkakerros.
Maalaus pintapuhdistettiin, ja lakkakerros poistettiin useiden liuotintestien jälkeen geelikompressiomenetelmällä, jossa käytettiin Klucel G:llä paksunnettua Etax A -geeliä ja harsolappuja. Repeämät paikattiin eri tekniikoita soveltaen ja kankaanpuutokset paikattiin intarsia-menetelmällä. Maalaus vuorattiin sumutusvuoraustekniikalla alipainetaskussa Trevira CS-polyesterikankaalla käyttäen akryyliliimojen seosta. Tämän jälkeen maalaus kiinnitettiin ensimmäistä kertaa kiilakehyksiin erittäin pitkän ajan jälkeen. Maalaukselle tehtiin välilakkaus 20% Regalrez 1094 -lakalla, jossa oli liuottimena Shellsol D40. Pohjusteen puutosalueet kitattiin Vinnapas EP1, Mowiol 3-83 ja liitu -kitillä. Maalinpuutosalueet restaurointimaalattiin Gamblin Conservation Colors:illa, joissa sideaineena on Laropal® A81 urea-aldehydihartsi. Lopuksi maalaus lakataan Laropal® A81-lakalla.
Konservoinnin opinnäytetyön käytännön osuuden päätavoitteena oli konservoida maalaus sekä visuaalisesti että rakenteellisesti ehyeksi kokonaisuudeksi. Teos dokumentoitiin ja sille tehtiin vauriokartoitus. Materiaaleja ja vaurioita tutkittiin ja analysoitiin valokuvauksen eri keinoin, ja EDXRF- ja FTIR-laitteistoilla. Myös kuitu- ja poikkileikkausnäytteet tutkittiin. Saatujen tulosten perusteella maalaukselle tehtiin konservointi- ja restaurointisuunnitelma. Suurimpina haasteina olivat maalauskankaan kunto ja useat repeämät, ja maalipinnan päällä ollut paksu ja kellastunut lakkakerros.
Maalaus pintapuhdistettiin, ja lakkakerros poistettiin useiden liuotintestien jälkeen geelikompressiomenetelmällä, jossa käytettiin Klucel G:llä paksunnettua Etax A -geeliä ja harsolappuja. Repeämät paikattiin eri tekniikoita soveltaen ja kankaanpuutokset paikattiin intarsia-menetelmällä. Maalaus vuorattiin sumutusvuoraustekniikalla alipainetaskussa Trevira CS-polyesterikankaalla käyttäen akryyliliimojen seosta. Tämän jälkeen maalaus kiinnitettiin ensimmäistä kertaa kiilakehyksiin erittäin pitkän ajan jälkeen. Maalaukselle tehtiin välilakkaus 20% Regalrez 1094 -lakalla, jossa oli liuottimena Shellsol D40. Pohjusteen puutosalueet kitattiin Vinnapas EP1, Mowiol 3-83 ja liitu -kitillä. Maalinpuutosalueet restaurointimaalattiin Gamblin Conservation Colors:illa, joissa sideaineena on Laropal® A81 urea-aldehydihartsi. Lopuksi maalaus lakataan Laropal® A81-lakalla.