En konkurrensanalys inom mediabranschen i Österbotten : inom området digital marknadsföring
Daniel, Käldström (2022)
Daniel, Käldström
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315156
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada parempi käsitys media-alan kilpailutilanteesta Pohjanmaalla. Opinnäytetyö on rajoitettu digitaalisen markkinoinnin osa-alueelle tarkemman määritelmän saamiseksi media-alalta. Tämän opinnäytetyön kysymykset ovat seuraavat: Onko Pohjanmaalla selvä kuva media-alan kilpailutilanteesta? Miten kilpailu vaikuttaa päivittäiseen työhön? Kyseisiä kysymyksiä on tuettu useilla muilla lisäkysymyksillä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa määritellään digitaalinen markkinointi, kilpailuanalyysi ja kilpailustrategiat. Digitaalinen markkinointi on laaja työkenttä ja siksi se on määriteltävä tarkemmin, mikä on valittu tässä opinnäytetyössä. Kuvataan kilpailuanalyysin käsite ja teorian soveltaminen käytäntöön. Teoreettisen osan painopiste on digitaalisen markkinoinnin ja kilpailuanalyysin käsitteen selittämisessä ja määrittelyssä. Käsiteltävät kysymykset perustuvat osittain opinnäytetyön teoreettiseen sisältöön, mutta myös omiin havaintoihin ja näkemyksiin.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osa perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka sisältää haastattelut, jotka on tehty yhdessä viiden alalla toimivan yrityksen kanssa. Vastaajat ovat vastanneet kyseisiin kysymyksiin oman käsityksensä mukaan. Haastattelut tehtiin suullisesti sekä etätapaamisten kautta että henkilökohtaisesti. Vastaajien vastaukset nauhoitettiin, jotta ne voitiin muuttaa tekstiksi. Tulokset osoittivat yhteisen johtopäätöksen, että kilpailu on havaittavissa hintojen määrittelyssä. Kilpailu on yleensä asia, jota yritykset asettavat etusijalle. Yritykset yrittävät keskittyä asiakassuhteisiinsa ja asiakkaiden tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa määritellään digitaalinen markkinointi, kilpailuanalyysi ja kilpailustrategiat. Digitaalinen markkinointi on laaja työkenttä ja siksi se on määriteltävä tarkemmin, mikä on valittu tässä opinnäytetyössä. Kuvataan kilpailuanalyysin käsite ja teorian soveltaminen käytäntöön. Teoreettisen osan painopiste on digitaalisen markkinoinnin ja kilpailuanalyysin käsitteen selittämisessä ja määrittelyssä. Käsiteltävät kysymykset perustuvat osittain opinnäytetyön teoreettiseen sisältöön, mutta myös omiin havaintoihin ja näkemyksiin.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osa perustuu kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka sisältää haastattelut, jotka on tehty yhdessä viiden alalla toimivan yrityksen kanssa. Vastaajat ovat vastanneet kyseisiin kysymyksiin oman käsityksensä mukaan. Haastattelut tehtiin suullisesti sekä etätapaamisten kautta että henkilökohtaisesti. Vastaajien vastaukset nauhoitettiin, jotta ne voitiin muuttaa tekstiksi. Tulokset osoittivat yhteisen johtopäätöksen, että kilpailu on havaittavissa hintojen määrittelyssä. Kilpailu on yleensä asia, jota yritykset asettavat etusijalle. Yritykset yrittävät keskittyä asiakassuhteisiinsa ja asiakkaiden tarpeisiin.