Konseptitaide pelituotannossa : case study: Lighthouse
Korjus, Iiris (2022)
Korjus, Iiris
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315270
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee hahmosuunnittelua, konseptitaidetta ja sen narratiivista luonnetta, ja tutkii millainen rooli digitaalisella 2D taiteella on videopelituotannossa, sekä laajemmin pelialalla. Koska konseptitaide videopelituotannon osana pitää sisällään lukemattomia, käyttötarkoituksesta riippuen toisistaan huomattavasti eroavia tyylejä, joihin automaattisesti liittyy myös lukuisia erilaisia työskentelyprosesseja, käsittelen aihetta Lighthouse peliprojektin kautta. Projektin kautta paneudun syvemmin omiin metodeihini, kuin myös konseptitaiteilijan ja tiimin välisiin suhteisiin. Teososassa syntyy luonnoskuvia, kuin myös valmiita digitaalisia maalauksia.
Tutkimuskysymyksiin kuuluu: Miten videopelituotannon prosessit vaikuttavat produktion taiteilijoihin ja heidän työprosesseihinsa? Mitä metodeja konseptitaiteilija käyttää? Mihin kaikkeen konseptitaidetta voidaan produktiossa hyödyntää? Mitkä ovat konseptitaiteen menetelmät ja yleisimmin käytetyt metodit? In my Bachelor’s thesis I will be talking about character design, concept art and it’s narrative nature. I will be exploring the role of digital 2D art in videogame production and in general in the field. Because concept art as part of video game production involves a myriad of styles that differ greatly depending on the purpose (which automatically involve a number of different work processes) I will address the topic through the Lighthouse videogame project. Through the project i will dive deeper into my methods of creating concept art as well as the connections and interactions between the concept artist and the rest of the team. In the creating part I will create sketch pieces as well as digital 2D paintings.
Research questions include: How do the processes of a video game production affect the processes of the artists of the production? What methods are common in concept art design? In what different ways can concept art be utilised during a production?
Tutkimuskysymyksiin kuuluu: Miten videopelituotannon prosessit vaikuttavat produktion taiteilijoihin ja heidän työprosesseihinsa? Mitä metodeja konseptitaiteilija käyttää? Mihin kaikkeen konseptitaidetta voidaan produktiossa hyödyntää? Mitkä ovat konseptitaiteen menetelmät ja yleisimmin käytetyt metodit?
Research questions include: How do the processes of a video game production affect the processes of the artists of the production? What methods are common in concept art design? In what different ways can concept art be utilised during a production?