Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa : Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Kurtti, Tiia-Maria; Salonen, Nelli (2022)
Kurtti, Tiia-Maria
Salonen, Nelli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060515483
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käydään läpi vaikuttajamarkkinointi ja ostokäyttäytyminen.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, johon aineisto kerättiin Webropolissa luodun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa oli 13 kysymystä, joissa kysyttiin vastaajien taustatietoja ja vaikuttajamarkkinointiin liittyviä kysymyksiä. Kyselyloma-ketta jaettiin tutkijoiden omia sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Kyselylomake koostui pääasiassa strukturoiduista kysymyksistä.
Tutkimuksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnilla on jonkin verran vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tuloksista kävi ilmi, että naiset ovat herkempiä vaikuttajamarkkinoin-nin vaikutuksille kuin miehet. Ikäryhmittäin tarkasteltuna alttiimpia vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksille ovat 18–34-vuotiaat vastaajat.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, johon aineisto kerättiin Webropolissa luodun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa oli 13 kysymystä, joissa kysyttiin vastaajien taustatietoja ja vaikuttajamarkkinointiin liittyviä kysymyksiä. Kyselyloma-ketta jaettiin tutkijoiden omia sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Kyselylomake koostui pääasiassa strukturoiduista kysymyksistä.
Tutkimuksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnilla on jonkin verran vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tuloksista kävi ilmi, että naiset ovat herkempiä vaikuttajamarkkinoin-nin vaikutuksille kuin miehet. Ikäryhmittäin tarkasteltuna alttiimpia vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksille ovat 18–34-vuotiaat vastaajat.