Työntekijöiden kokemukset sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta kuntouttavana työmuotona
Auramo, Lotta (2022)
Auramo, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315126
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli tutkia työntekijöiden kokemuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta kuntouttavana työmuotona. Tutkimuksessa selvitettiin sosiaalipedagogisen hevostoiminnan työntekijöiden kokemuksien pohjalta, kuinka he kokevat kuntouttavan työ-muodon asiakkaalle. Opinnäytetyöllä ei ole suoranaista toimeksiantajaa, sen tutkimus hyödyttää hevostoiminnassa työskenteleviä, palveluntuottajia sekä asiakaskuntaa. Työntekijät pystyivät haastatteluiden avulla kertomaan Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan hyödyistä ja sen kuntouttavasta työotteesta. Toimintaan ohjaaminen eri sosiaalipalveluiden kautta ja hevostoiminnan hyötyjen korostaminen opinnäytetyössä palvelee pidemmän päälle jokaista Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan parissa työskentelevää sekä edesauttaa sosiaalialan palveluntuottajien ymmärtävän Sosiaalipedagogisen toiminnan hyödyllisyyden asiakkaalle. Opinnäytetyön teoria koostuu Sosiaalipedagogiikasta, Sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta, eläinavusteisuudesta sekä kuntouttavasta työotteesta.
Aineisto opinnäytetyössä kerättiin Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan parissa työskenteleviltä sosionomeilta. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus oli laadullinen tutkimus ja sen haastattelut toteutettiin teemahaastatteluin. Opinnäytetyössä haastatteluista ilmenneet tulokset nostavat esille sosiaalipedagogisen hevostoiminnan hyödyt asiakkaalle, työntekijän näkemyksien perusteella. Asiakkaan muutos Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan aikana korostui positiivisena. Tallin yhteisöllisyys sekä toiminnan monipuolisuus mahdollistavat työntekijälle paljon työkaluja asiakkaan avun antamiseen kuntouttavana työmuotona. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on vielä kuitenkin uutta työmuotona ja sen hyödyllisyyttä voitaisiin tuoda esille asiakkaan kokemuksien pohjalta työntekijän näkökulmien perusteella.
Aineisto opinnäytetyössä kerättiin Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan parissa työskenteleviltä sosionomeilta. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus oli laadullinen tutkimus ja sen haastattelut toteutettiin teemahaastatteluin. Opinnäytetyössä haastatteluista ilmenneet tulokset nostavat esille sosiaalipedagogisen hevostoiminnan hyödyt asiakkaalle, työntekijän näkemyksien perusteella. Asiakkaan muutos Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan aikana korostui positiivisena. Tallin yhteisöllisyys sekä toiminnan monipuolisuus mahdollistavat työntekijälle paljon työkaluja asiakkaan avun antamiseen kuntouttavana työmuotona. Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on vielä kuitenkin uutta työmuotona ja sen hyödyllisyyttä voitaisiin tuoda esille asiakkaan kokemuksien pohjalta työntekijän näkökulmien perusteella.