Yritysaktivismin vaikutus yrityksen imagoon
Erola, Anni-Maaria (2022)
Erola, Anni-Maaria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315101
Tiivistelmä
Yritysten roolista yhteiskunnassa on käyty keskustelua vuosikymmenien ajan. Vastuullisuudella on nykyään niin vahva jalansija yritystoiminnassa, että yrityksellä on hyvin vaikeaa toimia huomioimatta yhteiskunnan vaatimuksia, odotuksia ja toiveita sitä kohtaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yritysaktivismin vaikutusta suomalaisten sukupolvien Y ja Z kuluttajien mielikuvaan yrityksestä, sekä laajentaa ymmärrystä yritysaktivismista ilmiönä.
Viitekehyksessä käsiteltiin kronologisesti vastuullisuuden kehittymistä yritysaktivismiin sekä muita niihin oleellisesti liittyviä asioita. Samalla pyrittiin vastaamaan kysymyksiin siitä, mistä, miksi ja kenelle yrityksen voidaan katsoa olevan vastuussa. Lisäksi työssä käsiteltiin imagoa, sen rakentamista ja muodostumista.
Opinnäytetyössä tehty kartoitus toteutettiin kvantitatiivisin, eli määrällisin, menetelmin. Kartoitus toteutettiin kyselynä, joka jaettiin Instagram-yhteisöpalvelussa neljän eri henkilön tarinaosiossa yhteensä noin 900–1 000 henkilölle. Kyselyyn vastasi 73 henkilöä.
Kartoituksen tuloksista selvisi, että yritysaktivismi vaikuttaa mielikuvaan yrityksestä. Vaikutus näkyy muun muassa arvopohjaisena kuluttamisena ja noin joka toisella vastaajalla työn tekemiseen ja työnantajaan liittyvissä asioissa. Yritysaktivismia kohtaan ollaan kuitenkin vielä epäluuloisia. Ilmiön uskotaan liittyvän voitontavoitteluun ja sitä pidetään jossain määrin markkinoinnillisena keinona. Vastausten perusteella mielikuvaan voidaan kuitenkin vaikuttaa muun muassa kuluttajan kokemusten kautta, sekä viestimällä ja markkinoimalla.
Viitekehyksessä käsiteltiin kronologisesti vastuullisuuden kehittymistä yritysaktivismiin sekä muita niihin oleellisesti liittyviä asioita. Samalla pyrittiin vastaamaan kysymyksiin siitä, mistä, miksi ja kenelle yrityksen voidaan katsoa olevan vastuussa. Lisäksi työssä käsiteltiin imagoa, sen rakentamista ja muodostumista.
Opinnäytetyössä tehty kartoitus toteutettiin kvantitatiivisin, eli määrällisin, menetelmin. Kartoitus toteutettiin kyselynä, joka jaettiin Instagram-yhteisöpalvelussa neljän eri henkilön tarinaosiossa yhteensä noin 900–1 000 henkilölle. Kyselyyn vastasi 73 henkilöä.
Kartoituksen tuloksista selvisi, että yritysaktivismi vaikuttaa mielikuvaan yrityksestä. Vaikutus näkyy muun muassa arvopohjaisena kuluttamisena ja noin joka toisella vastaajalla työn tekemiseen ja työnantajaan liittyvissä asioissa. Yritysaktivismia kohtaan ollaan kuitenkin vielä epäluuloisia. Ilmiön uskotaan liittyvän voitontavoitteluun ja sitä pidetään jossain määrin markkinoinnillisena keinona. Vastausten perusteella mielikuvaan voidaan kuitenkin vaikuttaa muun muassa kuluttajan kokemusten kautta, sekä viestimällä ja markkinoimalla.