Ylläpitotiedon tuominen kuluttajille kenkäoston yhteydessä kiertotalousliiketoimintamallien mukaisesti
Tikkanen, Auli (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315144
Tiivistelmä
Maailmanlaajuisesti on käynnissä YK:n luoma agenda2030 ohjelma, joissa keskitytään ohjaamaan kulutusta kestävämmälle tasolle. Euroopan Unionin direktiiviehdotus 13150 tarkoitus on ohjata vastuullisempaan kulutukseen, jossa tuotteen elinkaaren pidentäminen korjauksen ja huollon avulla antaa kuluttajalle enemmän vaihtoehtoja ostopäätöksiin. Aalto-yliopisto yhdessä Tampereen Sokos-tavaratalon kanssa järjesti kestävät tekstiilit -työpajan, jossa kiertotalouden eri osa-alueilla toimivat yritykset ideoivat tulevaisuuden tavaratalon erilaisia palvelumuotoja. Työpajan ideoinnista syntyi ajatus, miten tuotteen elinkaaren pidentäminen ja tuotteen huolto- ja korjauspalvelut tuodaan lähemmäksi tavaratalon asiakkaita sekä tuodaan tiedoksi nämä mahdollisuudet tuotteen ostamisen vaihtoehdoiksi.
Idean selvitykseen toteutettiin tutkimus Sokoksen kenkäosaston asiakkaille sekä kenkäosaston henkilöstölle. Kyselyistä saatuja tuloksia tukemaan haastateltiin Sokoksen muodin osaston myymäläpäällikköä sekä toteutettiin ideariihi asiantuntijoiden kesken. Asiantuntijaraatiin kuului Sokoksen henkilöstöä sekä huoltopalvelua tarjoavia yrityksiä.
Haastatteluiden sekä kyselyiden perusteella kenkien huoltopalvelu -liiketoimintamalli esitetään opinnäytetyössä Business Model Canvas pohjalla, Sitran kiertotalous liiketoimintamallin ohjeen mukaisesti. Haastattelun, ideariihen sekä kyselyiden perusteella pystyttiin havaitsemaan, että tavaratalon asiakkaat ovat sitoutuneita tavaratalon toimintaan ja erilaiset palvelut toisivat lisäarvoa toimintaan. Tämä on etu sekä tavaratalolle, että kuluttajalle. Kyselyyn vastaajista 35 % kertoi, että olisi valmis ostamaan huoltopalvelun kengille oston yhteydessä.
Kuluttajia on rohkaistava kestävän kulutuksen ja kiertotalousliiketoimintamallien toimintaan, mutta sen ei pidä olla markkinointikeino. Kuluttaja ei ole vastuussa palveluiden tarjonnasta, vaan toiminnan pitää tukea kiertotalousliiketoimintamallia joka tapauksessa. Muutos kestävään kulutukseen on meidän kaikkien vastuulla.
Idean selvitykseen toteutettiin tutkimus Sokoksen kenkäosaston asiakkaille sekä kenkäosaston henkilöstölle. Kyselyistä saatuja tuloksia tukemaan haastateltiin Sokoksen muodin osaston myymäläpäällikköä sekä toteutettiin ideariihi asiantuntijoiden kesken. Asiantuntijaraatiin kuului Sokoksen henkilöstöä sekä huoltopalvelua tarjoavia yrityksiä.
Haastatteluiden sekä kyselyiden perusteella kenkien huoltopalvelu -liiketoimintamalli esitetään opinnäytetyössä Business Model Canvas pohjalla, Sitran kiertotalous liiketoimintamallin ohjeen mukaisesti. Haastattelun, ideariihen sekä kyselyiden perusteella pystyttiin havaitsemaan, että tavaratalon asiakkaat ovat sitoutuneita tavaratalon toimintaan ja erilaiset palvelut toisivat lisäarvoa toimintaan. Tämä on etu sekä tavaratalolle, että kuluttajalle. Kyselyyn vastaajista 35 % kertoi, että olisi valmis ostamaan huoltopalvelun kengille oston yhteydessä.
Kuluttajia on rohkaistava kestävän kulutuksen ja kiertotalousliiketoimintamallien toimintaan, mutta sen ei pidä olla markkinointikeino. Kuluttaja ei ole vastuussa palveluiden tarjonnasta, vaan toiminnan pitää tukea kiertotalousliiketoimintamallia joka tapauksessa. Muutos kestävään kulutukseen on meidän kaikkien vastuulla.