Liiketoimintasuunnitelma tulevalle yritykselle
Mikkola, Iida (2022)
Mikkola, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315111
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään erityisesti yrityksen perustamisvaiheessa tarvittavaa liiketoimintasuunnitelmaa sekä sen ominaisuuksia. Opinnäytetyössä kerrotaan, mikä liiketoimintasuunnitelma on, mihin sitä tarvitaan, miksi se kannattaa tehdä sekä mistä osista se koostuu. Käsiteltäviä osia ovat liikeidea, tuotteet ja palvelut, markkinat ja asiakkaat, toimintaympäristö ja riskit. Opinnäytetyössä rakennetaan myös liiketoimintasuunnitelma kirjoittajan liikeidean ympärille. Liiketoimintasuunnitelma on muodostettu opinnäytetyöhön kerättyjen tietojen pohjalta ja sen tekemiseen on käytetty Uusyrityskeskuksen LTS-työkalua.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda liiketoimintasuunnitelman aihio, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää yrityksen perustamiseen. Lisäksi halutaan selvittää, vastaako suunniteltu liikeidea kysyntään sellaisenaan, vai tuleeko siihen tehdä muutoksia. Kysynnän sekä asiakkaiden toiveiden selvittämiseen käytetään markkinatutkimusta. Tutkimuksen tekemisessä hyödynnetään asiakaskyselyä, joka on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kysely jaettiin paikalliseen Facebook-ryhmään ja vastauksia kertyi yhteensä 230 kappaletta.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yrittäjän liikeidealle on kysyntää. Tehty liiketoimintasuunnitelma on myös melko hyvin linjassa kyselyyn vastanneiden mieltymyksien kanssa, joten siihen ei tarvitse tehdä merkittäviä muutoksia. Kyselyyn vastanneet suhtautuvat yrittäjään ja liikeideaan lisäksi todella positiivisesti, joka kannustaa yrittäjää entisestään yrityksen perustamiseen. Opinnäytetyön tuloksena on kattava tietopaketti liiketoimintasuunnitelman tekemisestä sekä liiketoimintasuunnitelman aihio, jota kirjoittaja voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda liiketoimintasuunnitelman aihio, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää yrityksen perustamiseen. Lisäksi halutaan selvittää, vastaako suunniteltu liikeidea kysyntään sellaisenaan, vai tuleeko siihen tehdä muutoksia. Kysynnän sekä asiakkaiden toiveiden selvittämiseen käytetään markkinatutkimusta. Tutkimuksen tekemisessä hyödynnetään asiakaskyselyä, joka on kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kysely jaettiin paikalliseen Facebook-ryhmään ja vastauksia kertyi yhteensä 230 kappaletta.
Tutkimuksesta käy ilmi, että yrittäjän liikeidealle on kysyntää. Tehty liiketoimintasuunnitelma on myös melko hyvin linjassa kyselyyn vastanneiden mieltymyksien kanssa, joten siihen ei tarvitse tehdä merkittäviä muutoksia. Kyselyyn vastanneet suhtautuvat yrittäjään ja liikeideaan lisäksi todella positiivisesti, joka kannustaa yrittäjää entisestään yrityksen perustamiseen. Opinnäytetyön tuloksena on kattava tietopaketti liiketoimintasuunnitelman tekemisestä sekä liiketoimintasuunnitelman aihio, jota kirjoittaja voi hyödyntää tulevaisuudessa.