Sairaanhoitajista Sirpaksi : sairaanhoitajan asiakasprofiilien muodostaminen palvelumuotoilun keinoin rekrytointiyrityksessä
Alasimi, Jenni (2022)
Alasimi, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sairaanhoitajan asiakasprofiilit. Opinnäytetyössä haluttiin saada vastaus kysymykseen, millaisia asiakasprofiileja sairaanhoitajista voidaan koostaa. Tavoitteena oli tuottaa saadun aineiston pohjalta asiakasprofiileja markkinoinnin suunnittelun sekä palvelun kehittämisen työkaluiksi.
Työn toimeksiantaja tuottaa lääkärien ja hammaslääkärien rekrytointipalvelua kunnille, kuntayhtymille ja erikoissairaanhoidolle sekä työnvälityspalvelua lääkäreille ja hammaslääkäreille. Yrityksen suunnitelmissa on laajentaa rekrytointi- ja työnvälityspalvelu koskemaan lääkäreiden lisäksi myös sairaanhoitajia. Jotta uutta asiakaskuntaa voidaan palvella mahdollisimman hyvin, toimeksiantaja halusi tietoa uudesta potentiaalisesta asiakasryhmästään.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu keskeisistä aiheista: palvelumuotoilu, asiakasymmärrys ja asiakasprofiili. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kvalitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin keväällä 2021. Zeffi-kyselytyökalulla tehtyyn kyselyyn vastasi 56 sairaanhoitajaa. Strukturoidun kyselylomakkeen teemoina olivat demografiset tiedot, ajatusmaailma, opiskelu, sairaanhoitajan työ sekä työnhaku.
Analysoinnin avulla aineistosta etsittiin vastaajia yhdistäviä tekijöitä, joista muodostettiin asiakasprofiileja. Aineiston pohjalta koostettiin kolme sairaanhoitajan asiakasprofiilia toimeksiantajan markkinoinnin ja palvelun kehittämisen työkaluiksi.
Asiakasprofiilit tehtiin markkinoinnin ja palvelun kehittämisen kannalta oikeassa vaiheessa, eli ennen kuin palvelu tai tuote on saatavilla. Tutkimus lisäsi toimeksiantajan tietoutta tulevasta asiakasryhmästä sekä sen toiveista ja tarpeista. Tulokset vastaavat työlle asetettuja tavoitteita.
Työn toimeksiantaja tuottaa lääkärien ja hammaslääkärien rekrytointipalvelua kunnille, kuntayhtymille ja erikoissairaanhoidolle sekä työnvälityspalvelua lääkäreille ja hammaslääkäreille. Yrityksen suunnitelmissa on laajentaa rekrytointi- ja työnvälityspalvelu koskemaan lääkäreiden lisäksi myös sairaanhoitajia. Jotta uutta asiakaskuntaa voidaan palvella mahdollisimman hyvin, toimeksiantaja halusi tietoa uudesta potentiaalisesta asiakasryhmästään.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu keskeisistä aiheista: palvelumuotoilu, asiakasymmärrys ja asiakasprofiili. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kvalitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin keväällä 2021. Zeffi-kyselytyökalulla tehtyyn kyselyyn vastasi 56 sairaanhoitajaa. Strukturoidun kyselylomakkeen teemoina olivat demografiset tiedot, ajatusmaailma, opiskelu, sairaanhoitajan työ sekä työnhaku.
Analysoinnin avulla aineistosta etsittiin vastaajia yhdistäviä tekijöitä, joista muodostettiin asiakasprofiileja. Aineiston pohjalta koostettiin kolme sairaanhoitajan asiakasprofiilia toimeksiantajan markkinoinnin ja palvelun kehittämisen työkaluiksi.
Asiakasprofiilit tehtiin markkinoinnin ja palvelun kehittämisen kannalta oikeassa vaiheessa, eli ennen kuin palvelu tai tuote on saatavilla. Tutkimus lisäsi toimeksiantajan tietoutta tulevasta asiakasryhmästä sekä sen toiveista ja tarpeista. Tulokset vastaavat työlle asetettuja tavoitteita.