Asiakasraatitoiminnan käynnistäminen Vantaan työllisyyspalveluiden nuorten palveluissa ja Ohjaamossa
Etelämäki, Nelly (2022)
Etelämäki, Nelly
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315062
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on käynnistää Vantaan työllisyyspalveluiden nuorten palveluille ja Ohjaamolle asiakasraatitoiminta. Nuorten palvelut ja Ohjaamo kattavat Vantaalla alle 18–30-vuotiaiden nuorten aikuisten moniammatillisen työllisyyden hoidon sekä työllisyyden neuvontapalvelut.
Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä asiakasosallisuutta nuorten palveluissa ja Ohjaamossa tutkimuksellisena kehittämisopinnäytetyönä. Osallisuuden kehittämisen menetelmäksi tähän opinnäytetyöhön valikoitui asiakasraati sekä BIKVA-malli ja sen soveltaminen asiakasraadissa nousseiden kehittämistarpeiden ja aiheiden eteenpäin viemisen varmistamiseksi organisaatiossa.
Asiakasraati kokoontui kahtena iltapäivänä. Asiakasraadissa esiin tulleet asiat vietiin BIKVA-mallia soveltaen ensin henkilöstön keskusteltavaksi. Tämän jälkeen sekä asiakasraadissa esiin nousseet asiat, että henkilöstön keskustelussa esiin nousseet asiat toimitettiin koottuna yhä edelleen johtotasolle nähtäväksi.
Asiakasraatiin osallistuneet nuoret aikuiset toivat esiin paljon omia ajatuksiaan, kokemuksiaan ja kehittämisideoitaan Vantaan työllisyyspalveluiden nuorten palvelusta ja Ohjaamosta. Näistä nousi esille useita hyviä toimintamalleja sekä kehittämisideoita nuorten palvelusta ja Ohjaamosta. Hyviä toimintamalleja olivat työnhaku clubi, omavalmentajan kanssa työskentely ja nuorten työpajatoiminta. Lisäksi nuoret toivat asiakasraadissa esiin useita kehittämistarpeita, joita olivat mm. nuorten palveluiden ja Ohjaamon palvelun selkiyttäminen ja tunnettavuuden lisääminen, omavalmentajan tavoitettavuuden selkiyttäminen ja matalan kynnyksen terveyspalveluiden saatavuus.
Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä asiakasosallisuutta nuorten palveluissa ja Ohjaamossa tutkimuksellisena kehittämisopinnäytetyönä. Osallisuuden kehittämisen menetelmäksi tähän opinnäytetyöhön valikoitui asiakasraati sekä BIKVA-malli ja sen soveltaminen asiakasraadissa nousseiden kehittämistarpeiden ja aiheiden eteenpäin viemisen varmistamiseksi organisaatiossa.
Asiakasraati kokoontui kahtena iltapäivänä. Asiakasraadissa esiin tulleet asiat vietiin BIKVA-mallia soveltaen ensin henkilöstön keskusteltavaksi. Tämän jälkeen sekä asiakasraadissa esiin nousseet asiat, että henkilöstön keskustelussa esiin nousseet asiat toimitettiin koottuna yhä edelleen johtotasolle nähtäväksi.
Asiakasraatiin osallistuneet nuoret aikuiset toivat esiin paljon omia ajatuksiaan, kokemuksiaan ja kehittämisideoitaan Vantaan työllisyyspalveluiden nuorten palvelusta ja Ohjaamosta. Näistä nousi esille useita hyviä toimintamalleja sekä kehittämisideoita nuorten palvelusta ja Ohjaamosta. Hyviä toimintamalleja olivat työnhaku clubi, omavalmentajan kanssa työskentely ja nuorten työpajatoiminta. Lisäksi nuoret toivat asiakasraadissa esiin useita kehittämistarpeita, joita olivat mm. nuorten palveluiden ja Ohjaamon palvelun selkiyttäminen ja tunnettavuuden lisääminen, omavalmentajan tavoitettavuuden selkiyttäminen ja matalan kynnyksen terveyspalveluiden saatavuus.