Subgingivaalinen jauhepuhdistus osana parodontologista hoitoa : videomuotoinen oppimismateriaali
Anderson, Epiphany; Jussila, Jenni; Kyynäräinen, Noora; Namani, Sirus; Rasi, Julia (2022)
Anderson, Epiphany
Jussila, Jenni
Kyynäräinen, Noora
Namani, Sirus
Rasi, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214942
Tiivistelmä
Subgingivaalinen jauhepuhdistus on suhteellisen tuore ja tutkitusti tehokas lisä parodontiitin ammattimaiseen hoitoon. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadukas videomuotoinen oppimismateriaali subgingivaalisesta jauhepuhdistuksesta Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden käyttöön. Tavoitteena oli edistää suuhygienistiopiskelijoiden osaamista oikeaoppisen subgingivaalisen jauhepuhdistuksen tekemisessä.
Opinnäytetyössä pyrittiin etsimään vastauksia siihen, millaista on laadukas videomuotoinen oppimismateriaali, mitkä ovat parodontologisen ylläpitohoidon tavoitteet ja sisältö sekä miten subgingivaalinen jauhepuhdistus suoritetaan oikeaoppisesti. Työn teoreettinen viitekehys koostuu parodontiitin hoitoa sekä subgingivaalista jauhepuhdistusta käsittelevistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Eri laitevalmistajien esitteet ja käyttöohjeet muodostivat myös merkittävän osan työn tietopohjasta.
Opinnäytetyön tuotoksena oli englanninkielinen opetusvideo, jossa kuvataan EMS jauhepuhdistimien käyttöä, huoltoa sekä subgingivaalisen jauhepuhdistuksen oikeaoppista suorittamista. Opetusvideo luovutettiin toimeksiantajan, eli Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutuksen käyttöön, ja sen englanninkielisyyden takia sitä voidaan hyödyntää myös kansainvälisissä yhteyksissä. Subgingival air polishing is a relatively new and effective addition to the professional care of periodontitis. The purpose of this thesis was to produce high quality learning material in the form of a video regarding subgingival air polishing. The target group is the current and future students studying dental hygiene in the Turku University of Applied Sciences. The goal of this thesis is to further the knowledge of dental hygiene students regarding subgingival air polishing.
The thesis aimed to find answers for the following questions; what makes learning material in video format high quality, what is the definition of regular periodontal care and what are the goals of this care, and finally how to perform subgingival air polishing correctly. The theoretical frame of reference for the thesis comprises of literature and scientific studies on the subject of periodontal care and subgingival air polishing. A large part of the reference frame also included information and instructions provided by the manufactorers of different air polishing devices.
The product of the thesis was a learning video which shows the use and maintenance of EMS air polishing devices, along with instructions for subgingival air polishing. The learning video was relinquished to the commissioner, which in this case was the Turku University of Applied Sciences. The learning video may also be used in international associations due to the video being entirely in English.
Opinnäytetyössä pyrittiin etsimään vastauksia siihen, millaista on laadukas videomuotoinen oppimismateriaali, mitkä ovat parodontologisen ylläpitohoidon tavoitteet ja sisältö sekä miten subgingivaalinen jauhepuhdistus suoritetaan oikeaoppisesti. Työn teoreettinen viitekehys koostuu parodontiitin hoitoa sekä subgingivaalista jauhepuhdistusta käsittelevistä tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Eri laitevalmistajien esitteet ja käyttöohjeet muodostivat myös merkittävän osan työn tietopohjasta.
Opinnäytetyön tuotoksena oli englanninkielinen opetusvideo, jossa kuvataan EMS jauhepuhdistimien käyttöä, huoltoa sekä subgingivaalisen jauhepuhdistuksen oikeaoppista suorittamista. Opetusvideo luovutettiin toimeksiantajan, eli Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutuksen käyttöön, ja sen englanninkielisyyden takia sitä voidaan hyödyntää myös kansainvälisissä yhteyksissä.
The thesis aimed to find answers for the following questions; what makes learning material in video format high quality, what is the definition of regular periodontal care and what are the goals of this care, and finally how to perform subgingival air polishing correctly. The theoretical frame of reference for the thesis comprises of literature and scientific studies on the subject of periodontal care and subgingival air polishing. A large part of the reference frame also included information and instructions provided by the manufactorers of different air polishing devices.
The product of the thesis was a learning video which shows the use and maintenance of EMS air polishing devices, along with instructions for subgingival air polishing. The learning video was relinquished to the commissioner, which in this case was the Turku University of Applied Sciences. The learning video may also be used in international associations due to the video being entirely in English.