Rakennuspalvelukonsepti teollisuuden tarpeisiin
Jarva, Anton (2022)
Jarva, Anton
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060315063
Tiivistelmä
Palvelukeskeisyys on viime vuosina korostunut rakennusliiketoiminnassa. Asiakaslähtöisen ajattelun on huomattu olevan tehokkaampi tapa luoda pitkäaikaisia yhteistyökumppanuuksia verrattuna tuotantoon keskittyvään toimintatapaan. Palvelukonsepti tarkoittaa jonkin tietyn palvelun kokonaiskuvausta, jossa käydään yksityiskohtaisesti läpi palvelun idea.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia palvelukonseptia rakennusalan näkökulmasta ja soveltaa tätä erityisesti tehdasrakentamiseen. Palvelukonseptin avulla rakennusliike pyrkii luomaan pitkäkestoisia asiakassuhteita ja syventämään näitä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisia lähteitä sekä asiantuntijahaastatteluita. Työn tilaajan toimi Pirkanmaan alueella toimiva rakennusyritys Lempäälän Rakentajat Oy. Tämän opinnäytetyön tuloksena ei syntynyt valmista palvelukonseptia, vaan tällä pyrittiin luomaan pohjaa tulevalle palvelukonseptille.
Työn tuloksena saatiin kerättyä tietoa rakennusalan asiakkuudesta sekä laajennettua rakennusyrityksen tietämystä palvelukonseptointiin liittyen sekä kehitysideoita yhteistyön syventämiseksi teollisen toimijan kanssa.
Työn tuloksista voidaan päätellä, että asiakkuus rakennusalalla on muuttumassa. Onnistuakseen hyvän palvelukonseptin luomisessa, on rakennusyrityksen ymmärrettävä asiakkaan prosessi kokonaisuudessaan, ja tehtävä omasta toiminnastaan siihen mukautuvaa.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia palvelukonseptia rakennusalan näkökulmasta ja soveltaa tätä erityisesti tehdasrakentamiseen. Palvelukonseptin avulla rakennusliike pyrkii luomaan pitkäkestoisia asiakassuhteita ja syventämään näitä. Tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisia lähteitä sekä asiantuntijahaastatteluita. Työn tilaajan toimi Pirkanmaan alueella toimiva rakennusyritys Lempäälän Rakentajat Oy. Tämän opinnäytetyön tuloksena ei syntynyt valmista palvelukonseptia, vaan tällä pyrittiin luomaan pohjaa tulevalle palvelukonseptille.
Työn tuloksena saatiin kerättyä tietoa rakennusalan asiakkuudesta sekä laajennettua rakennusyrityksen tietämystä palvelukonseptointiin liittyen sekä kehitysideoita yhteistyön syventämiseksi teollisen toimijan kanssa.
Työn tuloksista voidaan päätellä, että asiakkuus rakennusalalla on muuttumassa. Onnistuakseen hyvän palvelukonseptin luomisessa, on rakennusyrityksen ymmärrettävä asiakkaan prosessi kokonaisuudessaan, ja tehtävä omasta toiminnastaan siihen mukautuvaa.