3D-hahmoanimaatio videopeleissä : flow, presenssi ja empatia pelinautinnon aikaansaajina
Apell, Heli Eveliina (2022)
Apell, Heli Eveliina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214895
Tiivistelmä
Pelaajapsykologiaan liittyvien teorioiden hyödyntämisellä on laajasti tunnistettuja etu-ja pelisuunnittelun eri osa-alueilla, mutta niiden vaikutuksia pohditaan monesti yleisluontoisella tasolla. Pelaajapsykologiaan ja kehonkieleen liittyvien tieteellisesti todistettujen tutkimustulosten koostaminen ja yhdistäminen mahdollistaa johtopäätösten kattavan soveltamisen nimenomaan hahmoanimaation näkökulmasta.
Työ yhdistää suuren määrän tutkimuksia tieteellisistä käsitteistä, joiden tiedetään olevan suorassa yhteydessä lisääntyneeseen pelinautintoon sekä pelimenestykseen. Tärkeimpiä aiheita ovat flow-tila, presenssi ja empatia mutta myös hahmoidentifikaatio, tarinankerronta, kehonkieli ja emootiot. Työllä todistetaan teoreettisesti kyseisten käsitteiden lukuisten edellytysten ja ominaisuuksien korreloivan animaation kanssa.
Hahmoanimaatiolla on merkityksellinen rooli immersoivan ja nautinnollisen pelikokemuksen aikaansaamisessa. Sen tehokas suunnittelu on kriittinen osa modernia pelituotantoa. Animaatio ei ole pelkkä esteettinen lisä peliin, vaan sillä on konkreettisia ja tieteeseen perustuvia merkityksiä pelaajan sitouttamiselle ja pelinautinnon lisäämiselle sekä pelituotantoon käytettävien resurssien maksimoimiselle.
Johtopäätöksiä voidaan soveltaa myös muuhun peli- ja viihdeoteollisuuden suunnitteluun. Työhön on lisäksi kerätty yleistä informaatiota 3D-animaattorin työstä pelialalla. Työssä esitetään teoreettinen pelinautintomalli, joka kuvastaa tutkimustyön tuloksia ja toimii kattavana muistisääntönä olennaisista pelinautintoa aikaansaavista käsitteistä. Kokemustasosta riippumatta työn lukemisesta voivat hyötyä niin pelisuunnittelijat, animaattorit kuin muutkin viihdeteollisuuden suunnittelijat.
Työ yhdistää suuren määrän tutkimuksia tieteellisistä käsitteistä, joiden tiedetään olevan suorassa yhteydessä lisääntyneeseen pelinautintoon sekä pelimenestykseen. Tärkeimpiä aiheita ovat flow-tila, presenssi ja empatia mutta myös hahmoidentifikaatio, tarinankerronta, kehonkieli ja emootiot. Työllä todistetaan teoreettisesti kyseisten käsitteiden lukuisten edellytysten ja ominaisuuksien korreloivan animaation kanssa.
Hahmoanimaatiolla on merkityksellinen rooli immersoivan ja nautinnollisen pelikokemuksen aikaansaamisessa. Sen tehokas suunnittelu on kriittinen osa modernia pelituotantoa. Animaatio ei ole pelkkä esteettinen lisä peliin, vaan sillä on konkreettisia ja tieteeseen perustuvia merkityksiä pelaajan sitouttamiselle ja pelinautinnon lisäämiselle sekä pelituotantoon käytettävien resurssien maksimoimiselle.
Johtopäätöksiä voidaan soveltaa myös muuhun peli- ja viihdeoteollisuuden suunnitteluun. Työhön on lisäksi kerätty yleistä informaatiota 3D-animaattorin työstä pelialalla. Työssä esitetään teoreettinen pelinautintomalli, joka kuvastaa tutkimustyön tuloksia ja toimii kattavana muistisääntönä olennaisista pelinautintoa aikaansaavista käsitteistä. Kokemustasosta riippumatta työn lukemisesta voivat hyötyä niin pelisuunnittelijat, animaattorit kuin muutkin viihdeteollisuuden suunnittelijat.