Asiakaslähtöisyys ja sen kehittämistarpeet arviointi-ja kuntoutusyksikössä
Partti, Anne (2022)
Partti, Anne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214821
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyys on sosiaali- ja terveysalan normatiivinen ja eettinen perusta. Sosiaali- ja terveysministeriön laatusuositus määrittää, että iäkkäälle annettavat palvelut tulee toteuttaa hänen itsemääräämisoikeuttaan kunnioittaen ja hänet tulee kohdata tasavertaisena toimijana. Iäkkään henkilön tulee olla aidosti osallinen, ja hänen mielipidettään tulee kuulla myös palveluita suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Asiakaslähtöisyyttä käsittelevää kehittämistyötä ei voi tehdä ilman asiakkaan ääntä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa asiakasnäkemystä ja osoittaa asiakaslähtöisen yhteiskehittelyn kehittämistarpeet, joita pystytään käyttämään Helsingin kaupungin arviointi- ja kuntoutustoiminnassa niin toiminnan kuin palveluprosessin kehittämisessä. Tavoitteena on toiminnan parempi vastaavuus asiakkaiden tarpeisiin, asiakastyytyväisyys, arviointi- ja kuntoutusjaksojen tehokkuus sekä mahdollinen vaikutus niiden pituuteen ja onnistuneisiin kotiutumisiin.
Opinnäytetyö haki vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaiset asiat vaikuttavat asiakkaan asiakaslähtöisyyden kokemukseen on monialaisessa arviointi- ja kuntoutustoiminnassa? Mitkä ovat asiakasnäkemyksestä nousevat toiminnan kehittämistarpeet? Opinnäytetyön kohderyhmänä toimivat ne arviointi- ja kuntoutusyksikön asiakkaat, jotka aineiston keruun aikana odottivat kotiutumista tai jatkohoitoon ohjautumista yksiköstä. Aineiston keruu toteutettiin viitenä yksilöllisenä teemahaastatteluna ja analysoitiin sisällön analyysin menetelmin.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että asiakkaan asiakaslähtöisyyden kokemukseen vaikuttavat arviointi- ja kuntoutusprosessin eri vaiheissa asiakaskokemukset muun muassa osallisuudesta, tiedonsaannista ja palvelusta. Työssä kerätyn asiakasnäkemyksen mukaan asiakaslähtöisen toiminnan erityisenä kehittämistarpeena nousivat esiin tiedon jakamiseen ja visualisointiin liittyvät kehittämistarpeet, jotta asiakas pystyisi olemaan aidosti osallinen toimija omassa kuntoutumisessaan huolimatta iän ja sairauksien tuomista haasteista orientaatioon. Opinnäytetyön tulokset ovat sovellettavissa asiakaslähtöisyyden kehittämisen pohjaksi asiakastyöstä palvelun muotoiluun saakka.
Asiakaslähtöisyyttä käsittelevää kehittämistyötä ei voi tehdä ilman asiakkaan ääntä. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa asiakasnäkemystä ja osoittaa asiakaslähtöisen yhteiskehittelyn kehittämistarpeet, joita pystytään käyttämään Helsingin kaupungin arviointi- ja kuntoutustoiminnassa niin toiminnan kuin palveluprosessin kehittämisessä. Tavoitteena on toiminnan parempi vastaavuus asiakkaiden tarpeisiin, asiakastyytyväisyys, arviointi- ja kuntoutusjaksojen tehokkuus sekä mahdollinen vaikutus niiden pituuteen ja onnistuneisiin kotiutumisiin.
Opinnäytetyö haki vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaiset asiat vaikuttavat asiakkaan asiakaslähtöisyyden kokemukseen on monialaisessa arviointi- ja kuntoutustoiminnassa? Mitkä ovat asiakasnäkemyksestä nousevat toiminnan kehittämistarpeet? Opinnäytetyön kohderyhmänä toimivat ne arviointi- ja kuntoutusyksikön asiakkaat, jotka aineiston keruun aikana odottivat kotiutumista tai jatkohoitoon ohjautumista yksiköstä. Aineiston keruu toteutettiin viitenä yksilöllisenä teemahaastatteluna ja analysoitiin sisällön analyysin menetelmin.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että asiakkaan asiakaslähtöisyyden kokemukseen vaikuttavat arviointi- ja kuntoutusprosessin eri vaiheissa asiakaskokemukset muun muassa osallisuudesta, tiedonsaannista ja palvelusta. Työssä kerätyn asiakasnäkemyksen mukaan asiakaslähtöisen toiminnan erityisenä kehittämistarpeena nousivat esiin tiedon jakamiseen ja visualisointiin liittyvät kehittämistarpeet, jotta asiakas pystyisi olemaan aidosti osallinen toimija omassa kuntoutumisessaan huolimatta iän ja sairauksien tuomista haasteista orientaatioon. Opinnäytetyön tulokset ovat sovellettavissa asiakaslähtöisyyden kehittämisen pohjaksi asiakastyöstä palvelun muotoiluun saakka.