Sisäiset voimavarat työhyvinvoinnin tukena -MOOC : vahvuudet ja tunteet työhyvinvoinnissa
Kyllönen, Laura (2022)
Kyllönen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060314997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää voimavaraistava MOOC eli massive open online course sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille. Sosiaali- ja terveysalalla kuormitus työssä kasvaa usein suureksi. MOOCin kautta työhyvinvoinnin haasteisiin voitiin vastata helposti saavutettavissa olevalla, vaihtoehtoisella tavalla. Tavoitteena oli luoda kevyt ja visuaalinen kokonaisuus, joka soveltuu monenlaisille oppijoille. Kehittämistehtävänä oli MOOCin avulla tarjota työkaluja hyvinvoinnin tueksi ja auttaa kurssille osallistujia löytämään omia sisäisiä voimavarojaan.
MOOC toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä kahden muun opiskelijan kanssa Laurean Canvas-oppimisalustalle. Kurssin jokaisella tekijällä oli oma aihealue, jonka pohjalta valmisteltiin moduuli kurssille. Tämä valittu aihealue painottuu myös opinnäytetyön raportissa. Tässä opinnäytetyössä aihealueena ovat Vahvuudet ja tunteet työhyvinvoinnin tukena. MOOCin yhteiset osiot toteutettiin yhdessä muiden tekijöiden kanssa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään vahvuuksien ja tunteiden merkitystä työhyvinvoinnin tukena positiivisen psykologian viitekehyksessä. Lisäksi tietoperustassa käsitellään verkkovälitteistä oppimista ja MOOCia oppimisen välineenä. Kurssin muut aihealueet eli arvot ja merkityksellinen elämä sekä työhön vaikuttaminen ja työn kuormittavuuden hallinta käsitellään myös lyhyesti.
Alun perin MOOC oli suunniteltu vain työelämän käyttöön. Siitä kuitenkin muodostui kokonaisuus, jota Laurea halusi mahdollisesti hyödyntää osana ammattikorkeakoulun opintojaksoja ja avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaa. Tästä johtuen kurssin pilotointivaihe toteutettiin Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveys alalla -tutkinnon kahden eri vuosikurssin opiskelijoilla. Lisäksi pilotointiin osallistui myös muutama ulkopuolinen sosiaali- ja terveysalan ammattilainen.
MOOC sai pilotointivaiheen osallistujilta paljon positiivista palautetta. Palautteissa korostui kurssin keveys, tärkeät aihealueet sekä kurssin tarpeellisuus opiskelijan ja sosiaali- ja terveysalalla työskentelevän näkökulmasta. Kehittämisehdotuksia MOOCiin ei juuri pilotointiin osallistuneilta tullut, mutta mielenkiintoisena jatkotutkimuksen kohteena voisi olla MOOCin vaikutus yksilöiden ja työyhteisöjen hyvinvointiin pidemmällä tähtäimellä. Myös kurssille tulevaisuudessa osallistuvien opiskelijoiden kokemukset siitä, saivatko he työkaluja oman hyvinvoinnin tueksi ja sen vaikutus heidän tulevaan ammatillisuuteensa voisi olla mielenkiintoinen tutkimuskohde.
MOOC toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä kahden muun opiskelijan kanssa Laurean Canvas-oppimisalustalle. Kurssin jokaisella tekijällä oli oma aihealue, jonka pohjalta valmisteltiin moduuli kurssille. Tämä valittu aihealue painottuu myös opinnäytetyön raportissa. Tässä opinnäytetyössä aihealueena ovat Vahvuudet ja tunteet työhyvinvoinnin tukena. MOOCin yhteiset osiot toteutettiin yhdessä muiden tekijöiden kanssa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään vahvuuksien ja tunteiden merkitystä työhyvinvoinnin tukena positiivisen psykologian viitekehyksessä. Lisäksi tietoperustassa käsitellään verkkovälitteistä oppimista ja MOOCia oppimisen välineenä. Kurssin muut aihealueet eli arvot ja merkityksellinen elämä sekä työhön vaikuttaminen ja työn kuormittavuuden hallinta käsitellään myös lyhyesti.
Alun perin MOOC oli suunniteltu vain työelämän käyttöön. Siitä kuitenkin muodostui kokonaisuus, jota Laurea halusi mahdollisesti hyödyntää osana ammattikorkeakoulun opintojaksoja ja avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaa. Tästä johtuen kurssin pilotointivaihe toteutettiin Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveys alalla -tutkinnon kahden eri vuosikurssin opiskelijoilla. Lisäksi pilotointiin osallistui myös muutama ulkopuolinen sosiaali- ja terveysalan ammattilainen.
MOOC sai pilotointivaiheen osallistujilta paljon positiivista palautetta. Palautteissa korostui kurssin keveys, tärkeät aihealueet sekä kurssin tarpeellisuus opiskelijan ja sosiaali- ja terveysalalla työskentelevän näkökulmasta. Kehittämisehdotuksia MOOCiin ei juuri pilotointiin osallistuneilta tullut, mutta mielenkiintoisena jatkotutkimuksen kohteena voisi olla MOOCin vaikutus yksilöiden ja työyhteisöjen hyvinvointiin pidemmällä tähtäimellä. Myös kurssille tulevaisuudessa osallistuvien opiskelijoiden kokemukset siitä, saivatko he työkaluja oman hyvinvoinnin tueksi ja sen vaikutus heidän tulevaan ammatillisuuteensa voisi olla mielenkiintoinen tutkimuskohde.