Brändien myynninkehittäminen vaikuttajamarkkinoinnin keinoin
Engström, Riina (2022)
Engström, Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214696
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selventää vaikuttajamarkkinoinnin kehityskohteita erityisesti myynninedistämisen saralla, sekä tarjota yrityksille keinoja luoda kaupallisesti menestyviä vaikuttajamarkkinointikampanjoita. Tavoitteena on luoda helppoja ja käytännöllisiä ratkaisuja parempien vaikuttajamarkkinoinnin strategioiden luomiseen, jotta yritykset voisivat saavuttaa sekä aiempaa parempia että systemaattisempia myyntituloksia vaikuttajamarkkinointikampanjoillaan. Viime kuukausina Suomen yleiseen mediakeskusteluun on noussut joidenkin yritysten täyttämättä jääneet toiveet vaikuttajamarkkinoinnista suoraan seuraavien myyntien osalta, kun taas aiemmin vaikuttajamarkkinointi on nähty enemmänkin keinona luoda brändille tunnettuutta. Opinnäytetyön hyödynsaajina ovat vaikuttajamarkkinointia osana markkinointistrategiaansa hyödyntävät yritykset sekä vaikuttajamarkkinoinnin parissa toimivat toimistot ja agentuurit.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on vaikuttajamarkkinoinnin strategisen viitekehyksen luominen, mikä edesauttaa yrityksiä luomaan toimivia vaikuttajamarkkinointikampanjoita tehokkaasti. Vaikuttajamarkkinoinnin strategista viitekehystä hyödyntämällä voidaan myös maksimoida kampanjoiden myyntipotentiaali. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään vaikuttajamarkkinoinnin nykytilaa sekä puutteita erityisesti myynninkehittämisen näkökulmasta, tulevaisuuksien ennakointia sekä vaikuttajamarkkinoinnissa käytössä olevaa analytiikkaa. Menetelmällisinä ratkaisuina työssä on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä ja erityisesti työelämässä tapahtunutta suoraa havainnointia. Havainnointi on ollut monipuolista ja sitä on tehty useista eri näkökulmista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi viitekehys myynnillisten vaikuttajamarkkinointikampanjoiden strategiseen kehittämiseen. Viitekehyksestä voi olla hyötyä useille erilaisille yrityksille, jotka haluavat hyödyntää vaikuttajamarkkinointia osana strategiaansa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on vaikuttajamarkkinoinnin strategisen viitekehyksen luominen, mikä edesauttaa yrityksiä luomaan toimivia vaikuttajamarkkinointikampanjoita tehokkaasti. Vaikuttajamarkkinoinnin strategista viitekehystä hyödyntämällä voidaan myös maksimoida kampanjoiden myyntipotentiaali. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään vaikuttajamarkkinoinnin nykytilaa sekä puutteita erityisesti myynninkehittämisen näkökulmasta, tulevaisuuksien ennakointia sekä vaikuttajamarkkinoinnissa käytössä olevaa analytiikkaa. Menetelmällisinä ratkaisuina työssä on käytetty laadullisia tutkimusmenetelmiä ja erityisesti työelämässä tapahtunutta suoraa havainnointia. Havainnointi on ollut monipuolista ja sitä on tehty useista eri näkökulmista.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi viitekehys myynnillisten vaikuttajamarkkinointikampanjoiden strategiseen kehittämiseen. Viitekehyksestä voi olla hyötyä useille erilaisille yrityksille, jotka haluavat hyödyntää vaikuttajamarkkinointia osana strategiaansa.