Henkilöstökäsikirjan laatiminen CNC Maint-Tech Oy:lle
Sinervo, Anni (2022)
Sinervo, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214656
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona pk-yritys CNC Maint-Tech Oy:lle. Opinnäytetyö on muodoltaan kehittämistyyppinen ja sen tarkoituksena oli tuottaa yritykselle henkilöstöhallinnolliset ohjeistukset sähköisen henkilöstökäsikirjan muodossa. Toimeksiantajalla ei ollut entuudestaan kirjallisia ohjeistuksia henkilöstölleen. Työn tavoitteena oli selkeyttää sekä yhtenäistää henkilöstöhallintoa ja kehittää työhyvinvointia työyhteisöviestintää parantamalla. Henkilöstökäsikirja toimii henkilöstön kirjallisena tukena ja vastauksena useimpiin työsuhteen hallinnollisiin kysymyksiin kuten työaikaan, työterveyshuoltoon, sairaslomiin tai palkkaukseen liittyen.
Tietoperustassa avataan ensin henkilöstökäsikirja käsitteenä, minkä jälkeen teoria suunnittelu- ja toteutusvaiheesta johdattelee henkilöstökäsikirjan laatimiseen toimeksiantajalle. Työhyvinvoinnin teoria on rajattu työhyvinvoinnin johtamiseen ja työyhteisön vuorovaikutukseen. Henkilöstökäsikirjan sisällön kehittämiseen käytettiin benchmarking menetelmää, mutta toimeksiantajan ja henkilöstön tarpeet ja toiveet olivat perustana käsikirjan sisällölle. Henkilöstökäsikirja sisältää toimeksiantajan paikallisia ohjeistuksia työsuhteesta, työtehtävistä, työympäristöstä ja yrityksen noudattaman työehtosopimuksen yleissitovia työehtoja palkoista, työajoista ja lomista. Henkilöstökäsikirjan avulla henkilöstöhallinnolliset ohjeistukset saatiin tiivistettyä yhteen pakettiin jokaisen työyhteisön jäsenen ulottuville. Yhtenäiset selkeät ohjeistukset ja pelisäännöt parantavat työyhteisöviestintää ja toimiva työyhteisöviestintä tukee työhyvinvointia.
Tietoperustassa avataan ensin henkilöstökäsikirja käsitteenä, minkä jälkeen teoria suunnittelu- ja toteutusvaiheesta johdattelee henkilöstökäsikirjan laatimiseen toimeksiantajalle. Työhyvinvoinnin teoria on rajattu työhyvinvoinnin johtamiseen ja työyhteisön vuorovaikutukseen. Henkilöstökäsikirjan sisällön kehittämiseen käytettiin benchmarking menetelmää, mutta toimeksiantajan ja henkilöstön tarpeet ja toiveet olivat perustana käsikirjan sisällölle. Henkilöstökäsikirja sisältää toimeksiantajan paikallisia ohjeistuksia työsuhteesta, työtehtävistä, työympäristöstä ja yrityksen noudattaman työehtosopimuksen yleissitovia työehtoja palkoista, työajoista ja lomista. Henkilöstökäsikirjan avulla henkilöstöhallinnolliset ohjeistukset saatiin tiivistettyä yhteen pakettiin jokaisen työyhteisön jäsenen ulottuville. Yhtenäiset selkeät ohjeistukset ja pelisäännöt parantavat työyhteisöviestintää ja toimiva työyhteisöviestintä tukee työhyvinvointia.