Palveluntuottajan liikenteenohjaus pitkäkestoisessa ja laajassa liikennehäiriötilanteessa
Takalo, Henna (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214591
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan tieliikenteen häiriönhallinnan palvelun toimintaa pitkäkestoisissa ja laajoissa liikennehäiriötilanteissa. Palveluntuottaja tuottaa liikenteenohjausta liikenteen normaalia liikkumista häiritsevissä tilanteissa viranomaisen pyynnöstä, jotta pelastustoimen ja poliisin resursseja voidaan vapauttaa liikenteenohjauksesta tapahtumapaikan muihin tehtäviin. Opinnäytetyön tilaajana toimii Fintraffic Tie Oy.
Tarkoituksena oli selvittää häiriönhallinnan nykyiset toimintamallit ja käytänteet Pirkanmaan, Varsinais-Suomen ja Oulun seudun alueilla sekä koota olemassaolevista käytänteistä ja kehitysideoista suositeltu liikennehäiriönhallinnan toimintamalli hyödynnettäväksi toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen.
Toimintaa ja kokemuksia selvitettiin haastatteluiden avulla, joissa kysyttiin kokemusten lisäksi haastateltavien omia kehitysideoita liikenteenohjauspalvelun toiminnan kehittämiseksi. Haastatteluissa vastaajia oli yhteensä 18, joista suurin osa oli tieliikennekeskusten operaattoreita sekä palveluntuottajien edustajia. Yleinen tyytyväisyys nykyiseen toimintaan asteikolla 1 – 10 oli keskiarvoltaan 7,7. Vastauksissa nousi esiin muun muassa viestinnän, resurssien ja vastuualueiden jakamisen epäselvyyksiä joissain tapauksissa.
Toiminnan kehittämiseen ajatuksia tuli suoraan haastateltavien vastauksista sekä niiden lisäksi on tehty päätelmiä sujuvampaan toimintaan tulevaisuudessa. Kehitysideoita löytyi muun muassa viestinnän parantamiseen, eri toimijoiden toimintaan tutustumiseen ja liikenteenohjaussuunnitelmiin liittyen.
Liikenteen häiriönhallinnan palvelu on jo nykyisillä alueellisilla toimintamalleillaan kokonaisuudessaan toimivaa ja kehittämistarpeita löytyy usein tapauskohtaisesti. Häiriötilanteet eivät ole aina samanlaisia tai noudata tiettyä kaavaa, joten tapausten kulku voi poiketa toimintatavoista joissain määrin. Suositeltua toimintamallia voi hyödyntää kokonaisuutena tai sen eri osa-alueita tarpeen mukaan.
Tarkoituksena oli selvittää häiriönhallinnan nykyiset toimintamallit ja käytänteet Pirkanmaan, Varsinais-Suomen ja Oulun seudun alueilla sekä koota olemassaolevista käytänteistä ja kehitysideoista suositeltu liikennehäiriönhallinnan toimintamalli hyödynnettäväksi toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen.
Toimintaa ja kokemuksia selvitettiin haastatteluiden avulla, joissa kysyttiin kokemusten lisäksi haastateltavien omia kehitysideoita liikenteenohjauspalvelun toiminnan kehittämiseksi. Haastatteluissa vastaajia oli yhteensä 18, joista suurin osa oli tieliikennekeskusten operaattoreita sekä palveluntuottajien edustajia. Yleinen tyytyväisyys nykyiseen toimintaan asteikolla 1 – 10 oli keskiarvoltaan 7,7. Vastauksissa nousi esiin muun muassa viestinnän, resurssien ja vastuualueiden jakamisen epäselvyyksiä joissain tapauksissa.
Toiminnan kehittämiseen ajatuksia tuli suoraan haastateltavien vastauksista sekä niiden lisäksi on tehty päätelmiä sujuvampaan toimintaan tulevaisuudessa. Kehitysideoita löytyi muun muassa viestinnän parantamiseen, eri toimijoiden toimintaan tutustumiseen ja liikenteenohjaussuunnitelmiin liittyen.
Liikenteen häiriönhallinnan palvelu on jo nykyisillä alueellisilla toimintamalleillaan kokonaisuudessaan toimivaa ja kehittämistarpeita löytyy usein tapauskohtaisesti. Häiriötilanteet eivät ole aina samanlaisia tai noudata tiettyä kaavaa, joten tapausten kulku voi poiketa toimintatavoista joissain määrin. Suositeltua toimintamallia voi hyödyntää kokonaisuutena tai sen eri osa-alueita tarpeen mukaan.