Lapsen lähipiirin sanaston kuvittaminen monikulttuurisessa päiväkotiryhmässä
Vuonokari, Aino (2014)
Vuonokari, Aino
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158063
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena on ollut kehittää Seikonkadun päiväkodin 3–5-vuotiaden ryhmän oppimisympäristöä paremmin suomen kieltä tukevaksi. Tavoitteeseen on pyritty lapsen lähipiirin sanaston kuvittamisella. Seikonkadun päiväkoti sijaitsee Turun Varissuolla, joka on hyvin monikulttuurinen alue. Kehittämistarpeen taustalla on lapsiryhmän monikielisyys. Ryhmässä, jossa valtaosa lapsista on vieraskielisiä, suomen kielen oppiminen on haasteellista. Kielen omaksumiselle on tällaisessa ryhmässä vähän vertaismalleja. Lisäksi yksilöllisen tuen saaminen suomen kielen omaksumiselle ei ole itsestään selvää, koska kielellinen variaatio on runsasta. Ryhmässä voi olla useita eri äidinkieliä ja lapset ovat sekä äidinkielessään että suomen kielessä kielellisessä kehityksessä eri tasoilla.
Kehittämisen teoreettinen perusta sisältää kaksi pääteemaa: kieli ja oppimisympäristö. Hankkeessa on käytetty kehittämisen menetelmänä dialogista vuorovaikutusta. Kehittäminen on edennyt työryhmävetoisesti, ja pääasiassa se on tapahtunut Seikonkadun päiväkodissa. Työryhmän palaverityöskentelyn, työntekijähaastatteluiden, osallistuvan havainnoin ja aiempaan kirjallisuuteen tutustumisen kautta on luotu hankkeen tuotos, joka sisältää kuvamateriaalin suomen kielen tukemiseen sekä materiaalin käyttötavan.
Tuotos on kokonaisuus, johon kuuluu PCS-kuvasanaston lisäksi viikkotaulu ja symbolit. Sanasto sisältää yhdeksän, lapsen päiväkotiarkeen liittyvää teemaa. Yhteensä sanoja on 220. Kuvakortteja säilytetään kansiossa, josta ne siirretään viikkotauluun sitä mukaa, kun halutaan esitellä uusi sana lapsille. Kun sanaa on käsitelty yhteisesti esimerkiksi viikon ajan, kuva siirretään sanan käyttöympäristöön oman symbolinsa luokse. Materiaali on koottu päiväkodin aloittamiseen liittyvistä perussanoista. Materiaali jaetaan kaupungin varhaiskasvatuksen monikulttuurisuustyön palvelimella, joten sen voi ottaa tietyin rajoituksin käyttöön myös kaupungin muissa päiväkodeissa.
Kehittämisen teoreettinen perusta sisältää kaksi pääteemaa: kieli ja oppimisympäristö. Hankkeessa on käytetty kehittämisen menetelmänä dialogista vuorovaikutusta. Kehittäminen on edennyt työryhmävetoisesti, ja pääasiassa se on tapahtunut Seikonkadun päiväkodissa. Työryhmän palaverityöskentelyn, työntekijähaastatteluiden, osallistuvan havainnoin ja aiempaan kirjallisuuteen tutustumisen kautta on luotu hankkeen tuotos, joka sisältää kuvamateriaalin suomen kielen tukemiseen sekä materiaalin käyttötavan.
Tuotos on kokonaisuus, johon kuuluu PCS-kuvasanaston lisäksi viikkotaulu ja symbolit. Sanasto sisältää yhdeksän, lapsen päiväkotiarkeen liittyvää teemaa. Yhteensä sanoja on 220. Kuvakortteja säilytetään kansiossa, josta ne siirretään viikkotauluun sitä mukaa, kun halutaan esitellä uusi sana lapsille. Kun sanaa on käsitelty yhteisesti esimerkiksi viikon ajan, kuva siirretään sanan käyttöympäristöön oman symbolinsa luokse. Materiaali on koottu päiväkodin aloittamiseen liittyvistä perussanoista. Materiaali jaetaan kaupungin varhaiskasvatuksen monikulttuurisuustyön palvelimella, joten sen voi ottaa tietyin rajoituksin käyttöön myös kaupungin muissa päiväkodeissa.