Tilitoimiston ja asiakkaan välisen yhteistyön kehittäminen: Ohjekirja uusille asiakkaille
Paananen, Sanna (2014)
Paananen, Sanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158150
Tiivistelmä
Asiakkaan ja tilitoimiston välisellä yhteistyöllä on merkittävä vaikutus tilitoimiston palveluiden tuottamiseen. Tehokkaalla yhteistyöllä voidaan saavuttaa molemminpuolista hyötyä, mutta se edellyttää, että molemmat osapuolet ovat tietoisia omista tehtävistään asiakkuudessa ja ovat valmiita avoimeen vuorovaikutukseen. Asiakassuhteen alussa tilitoimistolla on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaiseksi uusi asiakkuus muodostuu, sillä tällöin suunnitellaan asiakkuuden pelisäännöt.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin toimeksiannon tehneen tilitoimiston uusille asiakkaille annettava ohjekirja, jonka tavoitteena oli tarjota tilitoimiston asiakkaille tietoa siitä, miten he voivat osallistua palvelun tuottamiseen ja samalla kannustaa heitä osallistumaan aktiivisesti yhteistyöhön asiakkuuden kehittämiseksi. Ohjekirjalla haluttiin varmistaa, että asiakkaat ymmärtävät, mitä palveluiden tuottaminen heiltä edellyttää ja miten he voivat palvelun tuottamiseen vaikuttaa. Toimeksiannon tehneellä tilitoimistolla ei ollut yhtenäistä käytäntöä asiakkaiden perehdyttämiseksi, joten ohjekirjan oli tarkoitus toimia myös tilitoimiston välineenä opastettaessa asiakkaita yhteistyöhön asiakassuhteen alkuvaiheessa.
Teoreettinen viitekehys käsitteli asiakkuuksien johtamista, keskittyen lähinnä asiakkuuksien kehittämiseen, sekä tilitoimistoalaa. Työhön liittyvä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, koska ohjekirja laadittiin juuri toimeksiannon tehneen tilitoimiston ja tämän asiakkaiden käyttöön. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin haastattelu, sillä tarkoitus oli kerätä yrityksen työntekijöissä piilevä asiakastieto koko yrityksen käyttöön.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin toimeksiannon tehneen tilitoimiston uusille asiakkaille annettava ohjekirja, jonka tavoitteena oli tarjota tilitoimiston asiakkaille tietoa siitä, miten he voivat osallistua palvelun tuottamiseen ja samalla kannustaa heitä osallistumaan aktiivisesti yhteistyöhön asiakkuuden kehittämiseksi. Ohjekirjalla haluttiin varmistaa, että asiakkaat ymmärtävät, mitä palveluiden tuottaminen heiltä edellyttää ja miten he voivat palvelun tuottamiseen vaikuttaa. Toimeksiannon tehneellä tilitoimistolla ei ollut yhtenäistä käytäntöä asiakkaiden perehdyttämiseksi, joten ohjekirjan oli tarkoitus toimia myös tilitoimiston välineenä opastettaessa asiakkaita yhteistyöhön asiakassuhteen alkuvaiheessa.
Teoreettinen viitekehys käsitteli asiakkuuksien johtamista, keskittyen lähinnä asiakkuuksien kehittämiseen, sekä tilitoimistoalaa. Työhön liittyvä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, koska ohjekirja laadittiin juuri toimeksiannon tehneen tilitoimiston ja tämän asiakkaiden käyttöön. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin haastattelu, sillä tarkoitus oli kerätä yrityksen työntekijöissä piilevä asiakastieto koko yrityksen käyttöön.