Kauneudenhoitoalan yrityksen brändikirja : case: Auri Valta
Polttila, Jenni (2022)
Polttila, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214527
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kirkastaa toimeksiantajayrityksen Auri Valta brändikuvaa ja luoda sitä tukeva visuaalinen ilme. Näiden pohjalta luodaan yksilöity brändikirja, joka kiteyttää brändin ytimen ja kerää yhteen visuaaliset elementit ja niiden tarkat ohjeistukset.
Opinnäytetyö tutkii, mistä brändi ja visuaalinen ilme muodostuu ja kuinka niitä hyödynnetään yritystoiminnassa. Työssä kuvataan visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessia sekä brändikirjan sisältöä ja rakennusta. Työmenetelmiin kuului perusteellinen pohjatyö, jossa tutustuttiin syvemmin projektin lähtökohtiin ja toimeksiantajaan. Näiden pohjalta luotiin unelma-asiakas- ja tehtiin kilpailija analyysi.
Lopputuloksena saatiin yksilöity, yrityksen kirkastettua brändikuvaa tukeva brändikirja. Brändikirjassa määriteltiin brändin tarina, äänensävy sekä moodboard. Brändikirjasta löytyvät myös yrityksen visuaaliset elementit: logo, typografia ja värimaailma sekä niiden tarkat ohjeistukset. Näiden pohjalta luotiin yrityksen tarpeiden mukaiset visuaaliset sovellukset: hinnastopohjat, kohokohta ikonit sekä brändikuvat.
Brändikirjan avulla toimeksiantaja luo johdonmukaista ja merkityksellistä sisältöä kaikessa yrityksen viestinnässä. Brändikirjan mukaan luodut sisällöt lisäävät yrityksen tunnettuutta sekä luotettavuutta. Toimeksiantaja käyttää brändikirjan valmiiksi luotuja sovelluksia jokapäiväisessä viestinnässään.
Opinnäytetyö tutkii, mistä brändi ja visuaalinen ilme muodostuu ja kuinka niitä hyödynnetään yritystoiminnassa. Työssä kuvataan visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessia sekä brändikirjan sisältöä ja rakennusta. Työmenetelmiin kuului perusteellinen pohjatyö, jossa tutustuttiin syvemmin projektin lähtökohtiin ja toimeksiantajaan. Näiden pohjalta luotiin unelma-asiakas- ja tehtiin kilpailija analyysi.
Lopputuloksena saatiin yksilöity, yrityksen kirkastettua brändikuvaa tukeva brändikirja. Brändikirjassa määriteltiin brändin tarina, äänensävy sekä moodboard. Brändikirjasta löytyvät myös yrityksen visuaaliset elementit: logo, typografia ja värimaailma sekä niiden tarkat ohjeistukset. Näiden pohjalta luotiin yrityksen tarpeiden mukaiset visuaaliset sovellukset: hinnastopohjat, kohokohta ikonit sekä brändikuvat.
Brändikirjan avulla toimeksiantaja luo johdonmukaista ja merkityksellistä sisältöä kaikessa yrityksen viestinnässä. Brändikirjan mukaan luodut sisällöt lisäävät yrityksen tunnettuutta sekä luotettavuutta. Toimeksiantaja käyttää brändikirjan valmiiksi luotuja sovelluksia jokapäiväisessä viestinnässään.