Aloittavan hotellin markkinointisuunnitelma
Asikainen, Meri (2022)
Asikainen, Meri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113859
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle X. Työn tavoitteena oli laatia aloittavalle majoitusalan yritykselle kustannustehokas markkinointisuunnitelma, joka ohjaa ja tehostaa yrityksen markkinointitoimia, sekä antaa keinot markkinoinnin seurantaan. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys on, kuinka markkinoida toimintansa aloittavaa majoitusalan yritystä kustannustehokkaasti, ja alatutkimuskysymyksiä, miten markkinointia kohdennetaan ja mitkä ovat parhaat keinot ja kanavat toimeksiantajayrityksen markkinoinnissa.
Toimivimmiksi markkinointikanaviksi toimeksiantajan tapauksessa valikoituivat sosiaalinen media, yrityksen internetsivut, paikallislehti, ikkunamainokset, yhteistyökumppanuudet paikallisten yritysten ja yhteisöjen kanssa, sekä puskaradio. Sopivimmiksi markkinointikeinoiksi puolestaan valikoituivat verkostoituminen, tarinallistaminen, tes- tiasiakkaiden hakuprosessi ja kohdennetun markkinoinnin hyödyntäminen. Ilmaisten ja edullisten markkinointikanavien käyttö vastasi myös päätutkimuskysymyksen kustannustehokkuusedellytykseen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka jakautuu teoriaosaan ja toiminnalliseen osaan. Teoriaosuus koostuu markkinoinnin keskeisistä käsitteistä, joita käytettiin hyödyksi toimeksiantajan markkinoinnin suunnittelussa. Työn tietoperustana käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta, tutkimuksia ja verkkolähteitä. Lisäksi toteutettiin benchmarking-tutkimus, josta saatiin tukea markkinointitoimien suunnitteluun. Markkinointisuunnitelman ohella yritykselle laadittiin markkinoinnin vuosikello, johon koottiin kuukausitasolla seuraavan kalenterivuoden merkittävät tapahtumat.
Kaikki laaditut tuotokset otetaan toimintansa aloittavassa yrityksessä lähiaikoina käyttöön. Toimeksiantaja aloittaa pikimmiten suositellun tarinallistamisprosessin ja toiminnan aloittamisajankohdan täsmennyttyä käyttöön otetaan myös markkinoinnin vuosikello.
Toimivimmiksi markkinointikanaviksi toimeksiantajan tapauksessa valikoituivat sosiaalinen media, yrityksen internetsivut, paikallislehti, ikkunamainokset, yhteistyökumppanuudet paikallisten yritysten ja yhteisöjen kanssa, sekä puskaradio. Sopivimmiksi markkinointikeinoiksi puolestaan valikoituivat verkostoituminen, tarinallistaminen, tes- tiasiakkaiden hakuprosessi ja kohdennetun markkinoinnin hyödyntäminen. Ilmaisten ja edullisten markkinointikanavien käyttö vastasi myös päätutkimuskysymyksen kustannustehokkuusedellytykseen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka jakautuu teoriaosaan ja toiminnalliseen osaan. Teoriaosuus koostuu markkinoinnin keskeisistä käsitteistä, joita käytettiin hyödyksi toimeksiantajan markkinoinnin suunnittelussa. Työn tietoperustana käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta, tutkimuksia ja verkkolähteitä. Lisäksi toteutettiin benchmarking-tutkimus, josta saatiin tukea markkinointitoimien suunnitteluun. Markkinointisuunnitelman ohella yritykselle laadittiin markkinoinnin vuosikello, johon koottiin kuukausitasolla seuraavan kalenterivuoden merkittävät tapahtumat.
Kaikki laaditut tuotokset otetaan toimintansa aloittavassa yrityksessä lähiaikoina käyttöön. Toimeksiantaja aloittaa pikimmiten suositellun tarinallistamisprosessin ja toiminnan aloittamisajankohdan täsmennyttyä käyttöön otetaan myös markkinoinnin vuosikello.