Ratsastusvaatteiden markkina Suomessa
Gustafsson, Lotta (2022)
Gustafsson, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114403
Tiivistelmä
Idea tähän opinnäytetyöhön syntyi kirjoittajan omasta aloitteesta ja tarpeesta. Taustalla on haave oman ratsastusvaatemerkin perustamisesta. Työssä toteutettu markkinatutkimus on osa uuden brändin suunnitteluprosessia. Markkinatutkimuksella kartoitettiin kuluttajien toiveita ja ostokäyttäytymistä sekä markkinoiden jakautumista kotimaisten ja ulkomaisten tuotemerkkien kesken.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, olisiko Suomen ratsastusvaatemarkkinoilla tilaa uudelle, kotimaiselle brändille. Tutkimus on rajattu koskemaan ainoastaan ratsastusvaatteita ja asusteita, eli siihen ei sisälly muita ratsastusvarusteita kuten hanskoja tai jalkineita. Työssä tutkitaan, millainen Suomen ratsastusvaatemarkkina on tällä hetkellä, millaiset brändit menestyvät, miten ratsastusvaatteiden myynti jakautuu eri myyntikanavissa, ja millaisia näkemyksiä alalla toimivilla jälleenmyyjillä on markkinoista.
Työn tietoperustassa käsitellään ratsastusta harrastuksena ja kilpaurheilun muotona, ratsastusvaatteilta vaadittavia ominaisuuksia, alalla toimivia jälleenmyyjiä ja brändejä sekä markkinatutkimuksen teoriaa ja sen tutkimusmenetelmiä.
Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2022 tammikuun ja toukokuun välisenä aikana. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa toteutettiin markkinatutkimuksena. Työ oli laadullinen tutkimus, ja siihen liittyvä aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Työssä haastateltiin sekä ratsastusvaatteiden jälleenmyyjiä että ratsastusvaatebrändin perustajaa.
Selvitystyön tuloksena voitiin todeta, että Suomen markkinoilla olisi tilaa uudelle kotimaiselle ratsastusvaatebrändille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, olisiko Suomen ratsastusvaatemarkkinoilla tilaa uudelle, kotimaiselle brändille. Tutkimus on rajattu koskemaan ainoastaan ratsastusvaatteita ja asusteita, eli siihen ei sisälly muita ratsastusvarusteita kuten hanskoja tai jalkineita. Työssä tutkitaan, millainen Suomen ratsastusvaatemarkkina on tällä hetkellä, millaiset brändit menestyvät, miten ratsastusvaatteiden myynti jakautuu eri myyntikanavissa, ja millaisia näkemyksiä alalla toimivilla jälleenmyyjillä on markkinoista.
Työn tietoperustassa käsitellään ratsastusta harrastuksena ja kilpaurheilun muotona, ratsastusvaatteilta vaadittavia ominaisuuksia, alalla toimivia jälleenmyyjiä ja brändejä sekä markkinatutkimuksen teoriaa ja sen tutkimusmenetelmiä.
Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2022 tammikuun ja toukokuun välisenä aikana. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa toteutettiin markkinatutkimuksena. Työ oli laadullinen tutkimus, ja siihen liittyvä aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Työssä haastateltiin sekä ratsastusvaatteiden jälleenmyyjiä että ratsastusvaatebrändin perustajaa.
Selvitystyön tuloksena voitiin todeta, että Suomen markkinoilla olisi tilaa uudelle kotimaiselle ratsastusvaatebrändille.