Mikroyritys X:n kansainvälistyminen
Holmberg, Marika (2022)
Holmberg, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214471
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin pienelle maahantuonti- ja myyntialan mikroyritys X:lle, joka suunnittelee toimintansa laajentamista EU:n markkinoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia niitä tekijöitä, jotka vaikuttuvat kyseisen mikroyrityksen menestyksekkääseen kansainvälistymiseen. Tavoitteena oli myös tutkia, millaista tietoa yritys tarvitsee kansainvälistymisstrategiansa tueksi, sekä löytää mikroyritykselle sopivia kansainvälistymisen toimintamalleja ja menetelmiä. Näiden tarkoituksena on tukea kansainvälistymisstrategian laadintaa, joka on mikroyritys X:n seuraava askel.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kansainvälistymistä käsittelevän teoriatiedon, sekä mikroyritykseltä saatujen tietojen, sisäisten dokumenttien ja julkaistujen toimialaraporttien avulla. Tutkimuksessa tehtiin myös teemahaastatteluita.
Tulokset osoittivat, että vaikka kansainvälistyminen on yrityksille luonnollinen tapa laajentaa toimintaa, se on mikroyritykselle suuri ponnistus ja riskit kasvavat. Kansainvälistyminen vaatii paljon taustaselvityksiä sekä suunnittelu- ja valmistelutyötä, jotta mikroyritys menestyy kansainvälisillä markkinoilla. Jokaisella mikroyrityksellä on yksilöllisiä vahvuuksia, heikkouksia, liiketoimintaedellytyksiä ja osaamista. Tulosten avulla mikroyritys X voi omia edellytyksiä ja vahvuuksia huomioiden rakentaa oman kansainvälistymismallinsa, joka auttaa menestymään kansainvälisillä markkinoilla. Tutkimus osoitti, että vaikka osaaminen, resurssit, kilpailuetu sekä asiakastuntemus korostuvat, kokonaiskuvan saamiseksi tarvitaan laaja ymmärrys sekä mikro- että makroympäristöstä. Opinnäytetyön avulla mikroyritys X sai syvemmän ymmärryksen niistä tekijöistä, joita heidän on tärkeää huomioida toimintansa laajentamisessa kansainvälisille markkinoille. Tämän lisäksi mikroyritys sai myös uusia työkaluja, jotka tukevat heidän strategiaansa ja kansainvälistymistään.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kansainvälistymistä käsittelevän teoriatiedon, sekä mikroyritykseltä saatujen tietojen, sisäisten dokumenttien ja julkaistujen toimialaraporttien avulla. Tutkimuksessa tehtiin myös teemahaastatteluita.
Tulokset osoittivat, että vaikka kansainvälistyminen on yrityksille luonnollinen tapa laajentaa toimintaa, se on mikroyritykselle suuri ponnistus ja riskit kasvavat. Kansainvälistyminen vaatii paljon taustaselvityksiä sekä suunnittelu- ja valmistelutyötä, jotta mikroyritys menestyy kansainvälisillä markkinoilla. Jokaisella mikroyrityksellä on yksilöllisiä vahvuuksia, heikkouksia, liiketoimintaedellytyksiä ja osaamista. Tulosten avulla mikroyritys X voi omia edellytyksiä ja vahvuuksia huomioiden rakentaa oman kansainvälistymismallinsa, joka auttaa menestymään kansainvälisillä markkinoilla. Tutkimus osoitti, että vaikka osaaminen, resurssit, kilpailuetu sekä asiakastuntemus korostuvat, kokonaiskuvan saamiseksi tarvitaan laaja ymmärrys sekä mikro- että makroympäristöstä. Opinnäytetyön avulla mikroyritys X sai syvemmän ymmärryksen niistä tekijöistä, joita heidän on tärkeää huomioida toimintansa laajentamisessa kansainvälisille markkinoille. Tämän lisäksi mikroyritys sai myös uusia työkaluja, jotka tukevat heidän strategiaansa ja kansainvälistymistään.