Lasten aggressiokasvatus Familar Säikässä – Opas ohjaustyöskentelyyn
Johansson, Laura (2022)
Johansson, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi Familar Säikän sisäisessä nuoren väkivaltaista käyttäytymistä käsittelevässä koulutuksessa. Työn tarkoituksena oli tehdä aggressiokasvatuksen opas ohjaus- ja kasvatustyön tueksi Familar Saikkaan. Tavoitteena oli oman ja koko työyhteisön osaamisen kehittäminen, erilaisten menetelmien ja työkalujen käyttäminen sekä näiden käytäntöjen yhtenäistäminen, ja sitä kautta lasten myönteisen kasvun ja kehityksen tukeminen sekä aggressiivisen ja väkivaltaisen käyttäytymisen ennaltaehkäiseminen.
Oppaan teoriapohja syntyi useammassa vaiheessa tehdyllä systemaattisella kirjallisuushaulla sekä hyväksi käyttäen Familar Säikässä jo olemassa olevaa osaamista, menetelmiä sekä työkaluja. Oppaassa esiteltiin aggression taustaa, normaalia sekä myönteistä aggressiokehitystä tukevia asioita sekä riskitekijöitä. Aggressiokasvatuksen menetelmiä ja työkaluja esiteltiin sekä luettelona että esimerkein.
Oppaan arvioinnissa tärkeänä pidettiin esille nostettujen asioiden ja niiden perustelujen näkökulmaa sekä aiheen tarpeellisuutta. Aggressiokasvatuksen nähtiin kuuluvan olennaisesti lapsen muuhun ohjaukseen ja kasvatukseen. Myös kasvattajan rooli ja omien tunteiden hallinta nähtiin tärkeänä. Opasta tullaan käyttämään Familar Säikän nykyisten ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja sitä tullaan jatkossa hyödyntämään myös markkinoinnissa. Oppaan kehitystä tullaan edelleen jatkamaan osana ohjaus- ja kasvatustyön kehittämistä. The topic of this bachelor’s thesis arose at Familar Säikkä's internal training regarding young people's violent behaviour. The work was done to make a guide about aggression education in support of guidance and education work in Familar Säikkä. The goal was to improve my own know-how and skills and the competence of the whole working community, to use different methods and tools and to unify these practices, and there-by support the positive growth and development of children and to prevent aggressive and violent behaviour.
The theory base of the guide was created through a systematic literature search in several stages, as well as using expertise, methods and tools already existing at Familar Säikkä. The guide presented the background of aggression, risk factors and things that support children’s normal and positive aggression development. Methods and tools of aggression education were presented both as a list and with examples.
In the evaluation of the guide, the perspective of the issues raised and their arguments and the necessity of the topic was considered important. Aggression education was seen to be essential part of the guidance and upbringing of a child. The role of the educator and control of one's own emotions was also seen as important. The guide will be used to familiarize existing and new employees of Familar Säikkä and will also be used in marketing in the future. The development of the guide will continue as part of the development of the guidance and education work.
Oppaan teoriapohja syntyi useammassa vaiheessa tehdyllä systemaattisella kirjallisuushaulla sekä hyväksi käyttäen Familar Säikässä jo olemassa olevaa osaamista, menetelmiä sekä työkaluja. Oppaassa esiteltiin aggression taustaa, normaalia sekä myönteistä aggressiokehitystä tukevia asioita sekä riskitekijöitä. Aggressiokasvatuksen menetelmiä ja työkaluja esiteltiin sekä luettelona että esimerkein.
Oppaan arvioinnissa tärkeänä pidettiin esille nostettujen asioiden ja niiden perustelujen näkökulmaa sekä aiheen tarpeellisuutta. Aggressiokasvatuksen nähtiin kuuluvan olennaisesti lapsen muuhun ohjaukseen ja kasvatukseen. Myös kasvattajan rooli ja omien tunteiden hallinta nähtiin tärkeänä. Opasta tullaan käyttämään Familar Säikän nykyisten ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja sitä tullaan jatkossa hyödyntämään myös markkinoinnissa. Oppaan kehitystä tullaan edelleen jatkamaan osana ohjaus- ja kasvatustyön kehittämistä.
The theory base of the guide was created through a systematic literature search in several stages, as well as using expertise, methods and tools already existing at Familar Säikkä. The guide presented the background of aggression, risk factors and things that support children’s normal and positive aggression development. Methods and tools of aggression education were presented both as a list and with examples.
In the evaluation of the guide, the perspective of the issues raised and their arguments and the necessity of the topic was considered important. Aggression education was seen to be essential part of the guidance and upbringing of a child. The role of the educator and control of one's own emotions was also seen as important. The guide will be used to familiarize existing and new employees of Familar Säikkä and will also be used in marketing in the future. The development of the guide will continue as part of the development of the guidance and education work.