"Nyt jaksaa loppupäivän" - Työhyvinvoinnin edistäminen varhaiskasvatuksessa
Turunen, Susanna; Välipirtti-Litmanen, Erja (2022)
Lataukset:
Turunen, Susanna
Välipirtti-Litmanen, Erja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114267
Tiivistelmä
Työhyvinvointiin vaikuttavat monet erilaiset tekijät työyhteisössä, työn sisällöissä ja
työpaikoilla. Työhyvinvoinnissa keskeinen asia on jokapäiväisen työn sujuminen.
Varhaiskasvatustyössä on myös omat erityispiirteensä, jotka vaativat voimavaroja ja
siten heikentävät työhyvinvointia, kuten esimerkiksi haasteellisuus työn tauottamisessa.
Opinnäytetyössämme tarkastelemme joensuulaisen päiväkodin varhaiskasvattajien
työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen edistämistä. Toiminnallisen opinnäytetyömme
tarkoituksena oli tukea varhaiskasvattajien työhyvinvointia työpäivän aikana järjestetyillä
ohjatuilla taukohetkillä. Tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja tai keinoja
työhyvinvoinnin tukemiseen.
Toiminnallinen opinnäytetyömme toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan.
Keskeisinä menetelminä käytettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa, Webropol-kyselyitä, ohjattuja
taukohetkiä sekä jokaisen taukohetken jälkeen palautelaatikon avulla kerättyä kirjallista
palautetta. Webropol-kyselyillä selvitettiin varhaiskasvattajien toiveita taukohetkien
sisällöistä sekä pyydettiin palautetta taukohetkien toteutuskokonaisuudesta.
Varhaiskasvattajat kokivat ohjattujen taukohetkien edistävän omaa työhyvinvointiaan ja
työssä jaksamistaan. Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi sähköinen opas
työhyvinvointitaukojen järjestämiseksi toteutettujen taukojen pohjalta. Opas koettiin
tarpeelliseksi, jotta työyhteisössä ja muissa Joensuun kaupungin työyksiköissä voitaisiin
jatkossa säännöllisesti toteuttaa ohjattuja työhyvinvointitaukoja. The well-being at work is influenced by many factors in the work community, the content
of work and the work environment. The smooth progressing of everyday work plays a
central role in well-being at work. Early childhood education and care also has its own
peculiarities, which require resources and thus undermine well-being at work, such as,
for example, the challenge of taking a break from work.
In our thesis, we examine the promotion of well-being and coping at work for the
employees of a day care centre in Joensuu. The purpose of our functional thesis was to
support the well-being of early childhood educators with guided break moments during
the working day. The aim of our thesis was to find new policies or ways to support well being at work.
This functional thesis was implemented according to the constructivist model. The thesis
diary, Webropol queries, guided break moments and written feedback collected after
each break moment were used as key methods. Webropol queries examined early
educators’ wishes for the contents of break moments and asked for feedback on the
implementation set of break moments.
The early childhood educators felt the guided break moments were conducive to their
own well-being and coping at work. As an output of our thesis, an electronic guide based
on breaks arranged for well-being at work was created. The guide was felt necessary to
ensure regular implementation of guided work well-being breaks in the work community
and other work units in the City of Joensuu in the future.
työpaikoilla. Työhyvinvoinnissa keskeinen asia on jokapäiväisen työn sujuminen.
Varhaiskasvatustyössä on myös omat erityispiirteensä, jotka vaativat voimavaroja ja
siten heikentävät työhyvinvointia, kuten esimerkiksi haasteellisuus työn tauottamisessa.
Opinnäytetyössämme tarkastelemme joensuulaisen päiväkodin varhaiskasvattajien
työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen edistämistä. Toiminnallisen opinnäytetyömme
tarkoituksena oli tukea varhaiskasvattajien työhyvinvointia työpäivän aikana järjestetyillä
ohjatuilla taukohetkillä. Tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja tai keinoja
työhyvinvoinnin tukemiseen.
Toiminnallinen opinnäytetyömme toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaan.
Keskeisinä menetelminä käytettiin opinnäytetyöpäiväkirjaa, Webropol-kyselyitä, ohjattuja
taukohetkiä sekä jokaisen taukohetken jälkeen palautelaatikon avulla kerättyä kirjallista
palautetta. Webropol-kyselyillä selvitettiin varhaiskasvattajien toiveita taukohetkien
sisällöistä sekä pyydettiin palautetta taukohetkien toteutuskokonaisuudesta.
Varhaiskasvattajat kokivat ohjattujen taukohetkien edistävän omaa työhyvinvointiaan ja
työssä jaksamistaan. Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi sähköinen opas
työhyvinvointitaukojen järjestämiseksi toteutettujen taukojen pohjalta. Opas koettiin
tarpeelliseksi, jotta työyhteisössä ja muissa Joensuun kaupungin työyksiköissä voitaisiin
jatkossa säännöllisesti toteuttaa ohjattuja työhyvinvointitaukoja.
of work and the work environment. The smooth progressing of everyday work plays a
central role in well-being at work. Early childhood education and care also has its own
peculiarities, which require resources and thus undermine well-being at work, such as,
for example, the challenge of taking a break from work.
In our thesis, we examine the promotion of well-being and coping at work for the
employees of a day care centre in Joensuu. The purpose of our functional thesis was to
support the well-being of early childhood educators with guided break moments during
the working day. The aim of our thesis was to find new policies or ways to support well being at work.
This functional thesis was implemented according to the constructivist model. The thesis
diary, Webropol queries, guided break moments and written feedback collected after
each break moment were used as key methods. Webropol queries examined early
educators’ wishes for the contents of break moments and asked for feedback on the
implementation set of break moments.
The early childhood educators felt the guided break moments were conducive to their
own well-being and coping at work. As an output of our thesis, an electronic guide based
on breaks arranged for well-being at work was created. The guide was felt necessary to
ensure regular implementation of guided work well-being breaks in the work community
and other work units in the City of Joensuu in the future.