Perehdyttämisprosessin ja perehdytysoppaan kehittäminen laskentatiimille
Moilanen, Suvi; Pirttiaho, Petra (2022)
Moilanen, Suvi
Pirttiaho, Petra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114424
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen laskentatiimin perehdyttämisprosessia sekä perehdytysopasta. Lisäksi tavoitteena oli tukea ja löytää keinoja, joilla uuden työntekijän perehdytys laskentatiimissä onnistuisi mahdollisimman hyvin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämistä henkilöstöjohtamisen näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen hyötyjä, tavoitteita sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusongelmana oli, ettei laskentatiimin perehdytysprosessia ollut kuvattu riittävän selkeästi eikä heidän käytössään ollut perehdytysopasta. Lisäksi laskentatiimin käytössä olevat ohjeet olivat vaikeasti löydettävissä, koska ne oli tallennettu useisiin eri paikkoihin. Tutkimusongelman selvitys aloitettiin laatimalla nykytilan kartoitus laskentatiimin perehdyttämisprosessista. Nykytilan kartoitus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla, joissa haastateltiin laskentatiimissä työskenteleviä henkilöitä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja sen jälkeen analysoitiin aihepiireittäin. Haastatteluissa nousi esiin hyviä kehitysideoita perehdyttämisprosessin kehittämiseen liittyen.
Tärkeimpänä asiana haastatteluissa nousi esiin tarve yksityiskohtaiselle perehdytysoppaalle, josta löytyisi tietoa niin yrityksen perustoiminnoista kuin työssä tarvittavista ohjelmista ja ohjeista. Perehdyttämisprosessin kehittämiseen oli mielestämme tärkeää saada mukaan myös työntekijöiden näkökulma, jotta lopputulos oli mahdollisimman toimiva. Opinnäytetyön tuotoksena laskentatiimille tehtiin kattava ja helposti luettava sähköinen perehdytysopas, jota toimeksiantaja voi helposti päivittää. Perehdytysopasta voidaan käyttää sekä perehdyttäjän että perehtyjän apuna. Perehdytysopas sisältää salassa pidettävää materiaalia, joten sitä ei julkaista.
Lisäksi haastatteluissa esiinnousseiden toiveiden perusteella laskentatiimille laadittiin perehdyttämisprosessimalli sekä perehdyttämisprosessin arviointilomake. Esihenkilö voi jatkossa käyttää perehdytysprosessimallia perehdytyksen suunnittelussa apuna. Perehdyttämisprosessin arviointilomaketta voidaan käyttää palautekeskusteluissa apuna ja sen avulla perehdyttämisprosessia on jatkossa helpompi kehittää. Opinnäytetyön tuotoksina luodut perehdytysopas ja lomakkeet selkeyttävät laskentatiimin perehdyttämisprosessia. Kehittämisen tuloksena laskentatiimin perehdyttämisprosessi tehostuu ja toimeksiantaja saa kustannussäästöjä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusongelmana oli, ettei laskentatiimin perehdytysprosessia ollut kuvattu riittävän selkeästi eikä heidän käytössään ollut perehdytysopasta. Lisäksi laskentatiimin käytössä olevat ohjeet olivat vaikeasti löydettävissä, koska ne oli tallennettu useisiin eri paikkoihin. Tutkimusongelman selvitys aloitettiin laatimalla nykytilan kartoitus laskentatiimin perehdyttämisprosessista. Nykytilan kartoitus toteutettiin teemahaastatteluiden avulla, joissa haastateltiin laskentatiimissä työskenteleviä henkilöitä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja sen jälkeen analysoitiin aihepiireittäin. Haastatteluissa nousi esiin hyviä kehitysideoita perehdyttämisprosessin kehittämiseen liittyen.
Tärkeimpänä asiana haastatteluissa nousi esiin tarve yksityiskohtaiselle perehdytysoppaalle, josta löytyisi tietoa niin yrityksen perustoiminnoista kuin työssä tarvittavista ohjelmista ja ohjeista. Perehdyttämisprosessin kehittämiseen oli mielestämme tärkeää saada mukaan myös työntekijöiden näkökulma, jotta lopputulos oli mahdollisimman toimiva. Opinnäytetyön tuotoksena laskentatiimille tehtiin kattava ja helposti luettava sähköinen perehdytysopas, jota toimeksiantaja voi helposti päivittää. Perehdytysopasta voidaan käyttää sekä perehdyttäjän että perehtyjän apuna. Perehdytysopas sisältää salassa pidettävää materiaalia, joten sitä ei julkaista.
Lisäksi haastatteluissa esiinnousseiden toiveiden perusteella laskentatiimille laadittiin perehdyttämisprosessimalli sekä perehdyttämisprosessin arviointilomake. Esihenkilö voi jatkossa käyttää perehdytysprosessimallia perehdytyksen suunnittelussa apuna. Perehdyttämisprosessin arviointilomaketta voidaan käyttää palautekeskusteluissa apuna ja sen avulla perehdyttämisprosessia on jatkossa helpompi kehittää. Opinnäytetyön tuotoksina luodut perehdytysopas ja lomakkeet selkeyttävät laskentatiimin perehdyttämisprosessia. Kehittämisen tuloksena laskentatiimin perehdyttämisprosessi tehostuu ja toimeksiantaja saa kustannussäästöjä.