Sosiaalisen median kriisiviestintäohje L.E. Medialle
Mikheeva, Veronika (2022)
Mikheeva, Veronika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114094
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö perehtyy kriisiviestintään sosiaalisessa mediassa ja kriisiviestintäsuunnitelman luomiseen sekä sen merkitykseen organisaatiolle. Opinnäytetyön produkti on sosiaalisen median kriisiviestintäohjeistus toimeksiantajalle L.E. Medialle. Tavoitteena on syventyä kattavasti ja monipuolisesti kriisiviestintään ja sosiaaliseen mediaan tietoperustaosuudessa. Produktin tavoitteena on selkeä ja tiivis, mutta toimeksiantajalle hyödyllinen ohjeistus, joka koostuu kriisin ennakoinnista, kriisin hoidosta ja kriisin jälkihoidosta. Tietoperustaosuuden lähteinä on käytetty laajasti sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä Suomesta sekä ulkomailta. Case-esimerkit ovat osittain mediasta tuttuja tai erikseen etsitty verkosta ja kirjallisuudesta. Ennen kriisiviestintäohjeistuksen laatimista tarpeet ja tarvittavat tiedot yrityksestä on selvitetty haastattelemalla toimeksiantajan L.E Median toimitusjohtajaa Linda Ekrothia. Ohjeistus on toimeksiantajan pyynnöstä salattu liite, koska ohjeistus sisältää yrityksen arkaluontoisia tietoja. Opinnäyteprosessin kesto oli kokonaisuudessaan reilu kaksi kuukautta maaliskuusta toukokuuhun 2022. Työn tuloksena syntyi kattava ja muillekin organisaatioille hyödyllinen katsaus kriisiviestinnän vaiheisiin ja tarkoitukseen. Työssä perehdytään myös sosiaalisen median merkitykseen organisaatiolle ja miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää kriisiviestinnässä. Työn produktiksi valmistui yhdeksän sivuinen kriisiviestintäohjeistus toimeksiantajan käyttöön. Ohjeistus sai kiitosta toimeksiantajalta ja se otetaan välittömästi käyttöön osaksi organisaation toimintaa.