Asiakaspersoonat teollisuuden toimialalla
Turkka-Puolitaival, Suvi (2022)
Turkka-Puolitaival, Suvi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114044
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeen tyyppisessä opinnäytetyössä, oli tarkoituksena käsitellä asiakaspersoonien käyttöä markkinoinnin työkaluina teollisuuden alalla yrityksen näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, mitä asiakaspersoonat käytännössä ovat ja miten niitä voisi hyödyntää Swagelok Helsingin markkinoinnin ja myynnin toiminnoissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin teollisuuden toimialan markkinoinnin historiaa ja selvitettiin, kuinka markkinointia voisi kehittää asiakaspersoonien avulla markkinoinnin automaation aikakaudella.
Kehittämishankkeen lopputuotoksena muodostettiin kompleksiseen B2B-ostajaryhmään pohjautuvat asiakaspersoonat Swagelok Helsingille. Opinnäytetyön tuloksena huomattiin, että kyseiset asiakaspersoonat sopivat sellaisenaan teollisuuden alan B2B-myynnissä toimivan yrityksen asiakaspersoonakehitysprojektin pohjaksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin teollisuuden toimialan markkinoinnin historiaa ja selvitettiin, kuinka markkinointia voisi kehittää asiakaspersoonien avulla markkinoinnin automaation aikakaudella.
Kehittämishankkeen lopputuotoksena muodostettiin kompleksiseen B2B-ostajaryhmään pohjautuvat asiakaspersoonat Swagelok Helsingille. Opinnäytetyön tuloksena huomattiin, että kyseiset asiakaspersoonat sopivat sellaisenaan teollisuuden alan B2B-myynnissä toimivan yrityksen asiakaspersoonakehitysprojektin pohjaksi.