Hyppy tuntemattomaan - matkani rivivirkailijasta esimieheksi
Soinne, Sofia (2022)
Lataukset:
Soinne, Sofia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114035
Tiivistelmä
Hyppy tuntemattomaan – matkani rivivirkailijasta esimieheksi on päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tarkastella kirjoittajan kehitystä uudessa työtehtävässä. Opinnäytetyö koostuu neljästä pääkappaleesta. Ensimmäinen kappale perehtyy tarkemmin tehtävänantoon ja päiväkirjamallisen opinnäytetyön esittelemiseen. Toisessa kappaleessa kuvataan, minkälaisesta yrityksestä ja työnkuvasta on kyse. Työpaikkaa avataan esimerkiksi vuorovaikutustilanteiden, sidosryhmien sekä toimintaympäristön kautta. Yrityksen nimeä ei mainita opinnäytetyössä salassapitovelvollisuuden vuoksi. Kolmas kappale on päivittäistä ja viikoittaista raporttia työtehtävistä sekä niihin liittyvistä huomioista. Neljäs kappale puolestaan käsittelee loppupohdintaa ja analyysiä siitä, kuinka oma oppiminen on viikkojen saatossa kehittynyt.
Päiväkirjassa tärkeimmäksi tekijäksi muodostuu kahdeksan viikon aikainen raportointi jokaisen työpäivän jälkeen sekä viikkoraportit kustakin viikosta. Päiväkirjan kirjoittaminen sijoittui keväälle 2022. Tarkoituksena on tutkia ja analysoida työpäiviä sekä omaa kehittymistä teemojen kautta. Teemojen käsittelyssä ja esimiestyöskentelyssä on käytetty useampaa kirjallista lähdettä, joista oppimispäiväkirjaan on löytynyt tukea antavaa sisältöä ja tietoa.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö sisältää kolme keskeistä teemaa: pelolla hallitseminen vs. palveleva esimies, palautekulttuuri osana esimiehen arkea sekä asiakaspalvelu ongelmatilanteissa. Teemat työstävät ajatusta siitä, millainen on hyvä esimies ja millä tavalla esimiehen tulisi työskennellä. Päivittäinen päiväkirjan kirjoittaminen pakottaa hahmottamaan omaa esimiespersoonaansa ja omia toimintatapojansa. Oppimispäiväkirjan tarkoituksena on analysoida omaa toimintaansa ja ajattelutapaa näiden kolmen teeman kautta.
Onnistunut oppimispäiväkirja tuo parhaimmillaan työhön uusia näkökulmia sekä uusia lähestymistapoja. Myös päivittäinen / viikoittainen itsensä analysoiminen ja arvioiminen jää parhaimmassa tapauksessa osaksi työpäivää. Esimiehen tarkoituksena on näyttää oikeanlaista suuntaa työntekijöilleen asenteella, tietotaidolla, luonteella sekä kokemuksella. Tämä oppimispäiväkirja ohjaa esimiestä oman itsensä parhaaseen versioon.
Päiväkirjassa tärkeimmäksi tekijäksi muodostuu kahdeksan viikon aikainen raportointi jokaisen työpäivän jälkeen sekä viikkoraportit kustakin viikosta. Päiväkirjan kirjoittaminen sijoittui keväälle 2022. Tarkoituksena on tutkia ja analysoida työpäiviä sekä omaa kehittymistä teemojen kautta. Teemojen käsittelyssä ja esimiestyöskentelyssä on käytetty useampaa kirjallista lähdettä, joista oppimispäiväkirjaan on löytynyt tukea antavaa sisältöä ja tietoa.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö sisältää kolme keskeistä teemaa: pelolla hallitseminen vs. palveleva esimies, palautekulttuuri osana esimiehen arkea sekä asiakaspalvelu ongelmatilanteissa. Teemat työstävät ajatusta siitä, millainen on hyvä esimies ja millä tavalla esimiehen tulisi työskennellä. Päivittäinen päiväkirjan kirjoittaminen pakottaa hahmottamaan omaa esimiespersoonaansa ja omia toimintatapojansa. Oppimispäiväkirjan tarkoituksena on analysoida omaa toimintaansa ja ajattelutapaa näiden kolmen teeman kautta.
Onnistunut oppimispäiväkirja tuo parhaimmillaan työhön uusia näkökulmia sekä uusia lähestymistapoja. Myös päivittäinen / viikoittainen itsensä analysoiminen ja arvioiminen jää parhaimmassa tapauksessa osaksi työpäivää. Esimiehen tarkoituksena on näyttää oikeanlaista suuntaa työntekijöilleen asenteella, tietotaidolla, luonteella sekä kokemuksella. Tämä oppimispäiväkirja ohjaa esimiestä oman itsensä parhaaseen versioon.