Miten käyttäjäkokemusta voidaan kehittää siirryttäessä uuteen raportoinnin ekosysteemiin
Lindroos, Juha-Matti (2022)
Lindroos, Juha-Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114077
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen sisäistä
raportointia uudelle alustalle siirryttäessä. Päätös uudelle alustalle siirtymisestä
juontaa juurensa toimeksiantajayrityksen strategiseen päätökseen,
jossa yrityksen sisäistä viestintää ja raportointia harjoitetaan jatkossa keskitetymmin
Microsoftin Power BI -ympäristössä yhtiön jokaisella toimitasolla aina
tehtailta ylimpään johtoryhmään asti. Työ keskittyy myyntiosaston raportointiin
ja sen kehittämiseen, joka pitää sisällään myynnin ja kannattavuuden luvut.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin case-tutkimuksena, jossa selvitettiin,
kuinka käyttäjäkokemusta voidaan parantaa uudessa raportointijärjestelmässä.
Näkemys kehityskohteesta muodostui havainnoinnin ja haastatteluiden
avulla. Tästä päästiin kartoittamaan nykyisen alustan myynnin ja kannattavuuden
raportointia, jota oli jo toteutettu, ja pohtimaan sitä, kuinka sitä tuli
toteuttaa osana uutta raportointiympäristöä.
Alkutilannetta kartoitettaessa selvisi, että nykyistä raportointia toteutettiin hyvin
pirstaloituneesti. Ei ollut olemassa yhtä ainutta raporttia tai raporttikokonaisuutta,
johon jokaisella käyttäjällä olisi lähtökohtaisesti sama käyttöliittymä tiedonhakua
varten. Sen sijaan käytössä oli tiedostopohja Excel-ympäristössä,
joka nimensä mukaisesti toimi tiedon perustana. Tämän tietoperustan päälle
käyttäjät pääsivät itse rakentamaan tarpeisiinsa sopivia raportteja.
Kehittämistyön tuloksena toimeksiantajalle luotiin konkreettiset työkalut uuteen
raportoinnin ympäristöön, jotka tukevat nyt ja jatkossakin toimeksiantajan tiedolla
johtamista. Myynnin ja kannattavuuden avainlukujen viestinnässä käytettiin
monipuolisesti visuaalisia elementtejä, jotka perustuivat niin työn ohjaajan
kuin muidenkin käyttäjien toiveisiin. Näiden raporttien kehitys ja ylläpito ovat
jatkossa riippuvaisia loppukäyttäjistään, mutta pääasiallisen vastuun kantavat
controllerit.
raportointia uudelle alustalle siirryttäessä. Päätös uudelle alustalle siirtymisestä
juontaa juurensa toimeksiantajayrityksen strategiseen päätökseen,
jossa yrityksen sisäistä viestintää ja raportointia harjoitetaan jatkossa keskitetymmin
Microsoftin Power BI -ympäristössä yhtiön jokaisella toimitasolla aina
tehtailta ylimpään johtoryhmään asti. Työ keskittyy myyntiosaston raportointiin
ja sen kehittämiseen, joka pitää sisällään myynnin ja kannattavuuden luvut.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin case-tutkimuksena, jossa selvitettiin,
kuinka käyttäjäkokemusta voidaan parantaa uudessa raportointijärjestelmässä.
Näkemys kehityskohteesta muodostui havainnoinnin ja haastatteluiden
avulla. Tästä päästiin kartoittamaan nykyisen alustan myynnin ja kannattavuuden
raportointia, jota oli jo toteutettu, ja pohtimaan sitä, kuinka sitä tuli
toteuttaa osana uutta raportointiympäristöä.
Alkutilannetta kartoitettaessa selvisi, että nykyistä raportointia toteutettiin hyvin
pirstaloituneesti. Ei ollut olemassa yhtä ainutta raporttia tai raporttikokonaisuutta,
johon jokaisella käyttäjällä olisi lähtökohtaisesti sama käyttöliittymä tiedonhakua
varten. Sen sijaan käytössä oli tiedostopohja Excel-ympäristössä,
joka nimensä mukaisesti toimi tiedon perustana. Tämän tietoperustan päälle
käyttäjät pääsivät itse rakentamaan tarpeisiinsa sopivia raportteja.
Kehittämistyön tuloksena toimeksiantajalle luotiin konkreettiset työkalut uuteen
raportoinnin ympäristöön, jotka tukevat nyt ja jatkossakin toimeksiantajan tiedolla
johtamista. Myynnin ja kannattavuuden avainlukujen viestinnässä käytettiin
monipuolisesti visuaalisia elementtejä, jotka perustuivat niin työn ohjaajan
kuin muidenkin käyttäjien toiveisiin. Näiden raporttien kehitys ja ylläpito ovat
jatkossa riippuvaisia loppukäyttäjistään, mutta pääasiallisen vastuun kantavat
controllerit.