Osaamisen johtaminen kuvantamisessa: tutkimuksellinen kehittämistyö OYS-ervan kuvantamisen esihenkilöiden osaamisen johtamisesta
Tuomaala, Nea (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114043
Tiivistelmä
Terveydenhuollon paineet ja henkilöstön osaamisen vaatimukset kasvavat, ja samalla pitäisi pystyä tukemaan henkilöstön tietojen, taitojen ja osaamisen parantamista, sillä terveydenhuollon organisaatiot perustuvat ammattitaitoiseen henkilökuntaan ja heidän osaamiseensa. Jatkuvalla ammatillisella kehittymisellä on vaikutuksia potilaiden hoitoon, palveluun, ammattitaitoon ja sen tulee olla joustavaa, jotta voidaan tukea muuttuvaa työympäristöä. Hallittavat osaamisen johtamisen kokonaisuudet ovat laajoja ja esihenkilöitä voidaan tukea tietotekniikalla onnistuneeseen osaamisen johtamiseen.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin osana OSMU-hanketta (Sote-alan osaava työvoima, muuttuvat osaamistarpeet), jossa luodaan osaamisen kehittämisen toimintamalli. Hankkeessa ovat mukana Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk), Oulun yliopisto ja Pohjois-pohjanmaan sairaanhoito-piiri (PPSHP). Opinnäytetyön tutkimusvaiheen tarkoituksena oli kuvailla osaamisen johtamista ja osaamisen johtamisen osaamista Oulun yliopistollisen sairaalan erityisvastuualueen (OYS-erva) kuvantamisen yksiköissä. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli tuottaa tietoa kuvantamisen esihenkilöiden osaamisen johtamisesta ja sen osaamisesta digitaalisen osaamisen johtamisen alustan kehittämiseen opinnäytetyön kehittämisvaiheessa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa käytettiin yhdistelmänä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Osaamisen johtamisen kyselytutkimus perustui aiempaan tutkimustietoon. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä kuvantamisen esihenkilöille ja tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-raportointityökalua sekä induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimusvaiheen tulokset kuvasivat kuvantamisen esihenkilöiden osaamisen johtamista ja sen osaamista. Tutkimustuloksissa nousi esille esihenkilöiden tarve digitaaliselle osaamisen johtamisen alustalle. Esihenkilöt tuntevat osaamisen johtamisen tapoja, ja tarvitsevat oppia ja tukea osaamisen johtamiseen esimerkiksi koulutuksilla ja verkostoitumisella.
Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli tutkimustiedon ja yhteistoiminnallisen menetelmän pohjalta luoda tietoa digitaalisen osaamisen johtamisen alustan sisällöstä. Learning cafe työpajoissa tuotetut osaamisen johtamisen alustan tiedot vastaavat suurelta osin tutkimusvaiheen tuloksia. Voidaan todeta, että digitaalinen osaamisen johtamisen alusta sisältää tiedot, joita esihenkilöt tarvitsevat osaamisen johtamisen tueksi, kuten henkilöstön koulutustiedot ja osaamisen taso työn eri osa-alueilla.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin osana OSMU-hanketta (Sote-alan osaava työvoima, muuttuvat osaamistarpeet), jossa luodaan osaamisen kehittämisen toimintamalli. Hankkeessa ovat mukana Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk), Oulun yliopisto ja Pohjois-pohjanmaan sairaanhoito-piiri (PPSHP). Opinnäytetyön tutkimusvaiheen tarkoituksena oli kuvailla osaamisen johtamista ja osaamisen johtamisen osaamista Oulun yliopistollisen sairaalan erityisvastuualueen (OYS-erva) kuvantamisen yksiköissä. Tutkimusvaiheen tarkoituksena oli tuottaa tietoa kuvantamisen esihenkilöiden osaamisen johtamisesta ja sen osaamisesta digitaalisen osaamisen johtamisen alustan kehittämiseen opinnäytetyön kehittämisvaiheessa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa käytettiin yhdistelmänä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Osaamisen johtamisen kyselytutkimus perustui aiempaan tutkimustietoon. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä kuvantamisen esihenkilöille ja tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-raportointityökalua sekä induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimusvaiheen tulokset kuvasivat kuvantamisen esihenkilöiden osaamisen johtamista ja sen osaamista. Tutkimustuloksissa nousi esille esihenkilöiden tarve digitaaliselle osaamisen johtamisen alustalle. Esihenkilöt tuntevat osaamisen johtamisen tapoja, ja tarvitsevat oppia ja tukea osaamisen johtamiseen esimerkiksi koulutuksilla ja verkostoitumisella.
Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli tutkimustiedon ja yhteistoiminnallisen menetelmän pohjalta luoda tietoa digitaalisen osaamisen johtamisen alustan sisällöstä. Learning cafe työpajoissa tuotetut osaamisen johtamisen alustan tiedot vastaavat suurelta osin tutkimusvaiheen tuloksia. Voidaan todeta, että digitaalinen osaamisen johtamisen alusta sisältää tiedot, joita esihenkilöt tarvitsevat osaamisen johtamisen tueksi, kuten henkilöstön koulutustiedot ja osaamisen taso työn eri osa-alueilla.