Väritietoisuuden lisääminen yrityksen tarinaan
Alho, Minna (2022)
Alho, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113880
Tiivistelmä
Värien käyttö on osa jokapäiväistä elämää, johon vaatteet ja meikit kuuluvat olennaisena osana. Maailmanpolitiikka on ohjannut tekstiiliteollisuuden tuotantoa ja valmistusta tiettyihin osiin maailmaa. Ala on muutospaineessa, ja tässä paineessa pohditaan uudenlaisia ajatus- ja käyttäytymismalleja kestävän kehityksen asettaessa omia reunaehtojaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia voisiko asiakkaiden käyttäytymismalleja muuttaa palvelua uudelleen muotoilemalla ja kirkastaa sen myötä yrityksen toiminnan olemassaoloa uudenlaisella tarinankerronnalla. Toimeksiantajana tässä kehittämistyössä toimi kirjoittaja ja hänen kauneushoitolansa, jonka tavoitteena on tulevaisuudessa kehittää toimintaansa väreihin liittyvissä palveluissa.
Tietoperustassa käsiteltiin väriaineita tekstiili- ja kosmetiikkateollisuudessa, värien lakeihin ja asetuksiin liittyviä käytänteitä, sekä muoti- ja tekstiiliteollisuutta. Tietoperustaan haettua materiaalia käytettiin osittain haastattelujen pohjana. Lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun kehittämiskohteena on usein palvelu tai palveluidea, ja sen kehittämisen prosesseissa olennaisena tekijänä on hyödyllinen ja käytettävä lopputulos palvelulle (Vilkka 2021, Palvelumuotoilu). Menetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, näyttelyssä olevaa tarinankerrontaa prototyyppien avulla, kyselyä sekä teemahaastattelua.
Haastatteluissa selvisi värien alkuperän tunnistamisen olevan melko puutteellista asiakkaiden keskuudessa. Tutkimustuloksien myötä voitiin päätellä, että yrityksen tarinankerronnalla voisi olla mahdollista opettaa ja muuttaa asiakkaiden asenteita ja osaamista väritietämyksen lisäämisessä. Johtopäätöksinä pohdittiin asiakkaiden voivan olevan halukkaita käyttämään appia, tai nettisivuja väriosaamisen lisäämiseen. Kehittämistyön tuloksena asiakkaille esiteltiin kuvitteellista paperille piirrettyä appia, jota he voisivat käyttää värien tiedon saamiseksi. Jatkokehittämisessä yrityksen väriosaamista tullaan viemään eteenpäin yrityksen tarinankerronnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia voisiko asiakkaiden käyttäytymismalleja muuttaa palvelua uudelleen muotoilemalla ja kirkastaa sen myötä yrityksen toiminnan olemassaoloa uudenlaisella tarinankerronnalla. Toimeksiantajana tässä kehittämistyössä toimi kirjoittaja ja hänen kauneushoitolansa, jonka tavoitteena on tulevaisuudessa kehittää toimintaansa väreihin liittyvissä palveluissa.
Tietoperustassa käsiteltiin väriaineita tekstiili- ja kosmetiikkateollisuudessa, värien lakeihin ja asetuksiin liittyviä käytänteitä, sekä muoti- ja tekstiiliteollisuutta. Tietoperustaan haettua materiaalia käytettiin osittain haastattelujen pohjana. Lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun kehittämiskohteena on usein palvelu tai palveluidea, ja sen kehittämisen prosesseissa olennaisena tekijänä on hyödyllinen ja käytettävä lopputulos palvelulle (Vilkka 2021, Palvelumuotoilu). Menetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, näyttelyssä olevaa tarinankerrontaa prototyyppien avulla, kyselyä sekä teemahaastattelua.
Haastatteluissa selvisi värien alkuperän tunnistamisen olevan melko puutteellista asiakkaiden keskuudessa. Tutkimustuloksien myötä voitiin päätellä, että yrityksen tarinankerronnalla voisi olla mahdollista opettaa ja muuttaa asiakkaiden asenteita ja osaamista väritietämyksen lisäämisessä. Johtopäätöksinä pohdittiin asiakkaiden voivan olevan halukkaita käyttämään appia, tai nettisivuja väriosaamisen lisäämiseen. Kehittämistyön tuloksena asiakkaille esiteltiin kuvitteellista paperille piirrettyä appia, jota he voisivat käyttää värien tiedon saamiseksi. Jatkokehittämisessä yrityksen väriosaamista tullaan viemään eteenpäin yrityksen tarinankerronnassa.