Sosiaalisen median vaikutus nuorten aikuisten mielenterveyteen
Ruotsalainen, Michelle; Suni, Mira (2022)
Ruotsalainen, Michelle
Suni, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113761
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli perehtyä pintaa syvemmälle aiheeseen ja sen myötä kerätä haastateltavilta henkilökohtaisia kokemuksia liittyen heidän mielenterveyteensä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen median vaikutuksia nuorten aikuisten mielenterveyteen.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastatteluna kahdelle eri kohderyhmälle. Kaiken kaikkiaan haastateltiin neljää sosiaalisen median vaikuttajaa ja seitsemää sosiaalisen median käyttäjää. Näitä toteuttaessa taustalla merkittävinä tekijöinä olivat tutkimuskysymyksemme: millä tavoin sosiaalinen media vaikuttaa nuorten aikuisten mielenterveyteen ja mikä on sosiaalisen median vaikuttajan rooli nuorten aikuisten itsetunnon suhteen.
Sosiaalisen median alustoista keskityttiin tutkielmassa Instagramiin. Opinnäytetyön aikana havaittiin, että Instagramissa näytetään vain pintapuolisesti omaa elämää, joka luo nuorille aikuisille vääristyneen mielikuvan todellisuudesta ja aiheuttaa ulkonäköpaineita. Myös sisällöntuottajat joutuvat punnitsemaan tarkasti omien arvojen ja eettisyyden kautta, että minkälaisten yritysten kanssa he haluavat tehdä kaupallisia yhteistöitä.
Teemahaastatteluiden tuloksista voidaan huomata, että kaikilla vastaajilla on paljon yhteneväisiä kokemuksia liittyen sosiaaliseen mediaan. Esimerkiksi monet vastaajista kamppailevat sosiaalisen median takia oman itsetuntonsa kanssa. On tärkeää korostaa läpinäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, jotta mielenterveysongelmia voidaan tulevaisuudessa ehkäistä.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastatteluna kahdelle eri kohderyhmälle. Kaiken kaikkiaan haastateltiin neljää sosiaalisen median vaikuttajaa ja seitsemää sosiaalisen median käyttäjää. Näitä toteuttaessa taustalla merkittävinä tekijöinä olivat tutkimuskysymyksemme: millä tavoin sosiaalinen media vaikuttaa nuorten aikuisten mielenterveyteen ja mikä on sosiaalisen median vaikuttajan rooli nuorten aikuisten itsetunnon suhteen.
Sosiaalisen median alustoista keskityttiin tutkielmassa Instagramiin. Opinnäytetyön aikana havaittiin, että Instagramissa näytetään vain pintapuolisesti omaa elämää, joka luo nuorille aikuisille vääristyneen mielikuvan todellisuudesta ja aiheuttaa ulkonäköpaineita. Myös sisällöntuottajat joutuvat punnitsemaan tarkasti omien arvojen ja eettisyyden kautta, että minkälaisten yritysten kanssa he haluavat tehdä kaupallisia yhteistöitä.
Teemahaastatteluiden tuloksista voidaan huomata, että kaikilla vastaajilla on paljon yhteneväisiä kokemuksia liittyen sosiaaliseen mediaan. Esimerkiksi monet vastaajista kamppailevat sosiaalisen median takia oman itsetuntonsa kanssa. On tärkeää korostaa läpinäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, jotta mielenterveysongelmia voidaan tulevaisuudessa ehkäistä.