Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoinen toiminta varhaiskasvatuksessa
Aartoaho, Katri (2022)
Aartoaho, Katri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113764
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisen toiminnan tasoa varhaiskasvatuksessa Vantaalla. Prosessin aikana tarkoitus oli myös tuottaa tietoa kehittämistä kaipaavista osa-alueista, joita työyhteisössä voidaan kehittää opinnäytetyöprosessin jälkeen. Toimeksiantajana toimi Vantaan kaupunki ja opinnäytetyön kohteena oli yksi varhaiskasvatusyksikkö Vantaalla.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui toimintaympäristön eli varhaiskasvatuksen toiminnan kuvauksesta sekä varhaiskasvatuksen arvoista ja tavoitteista. Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisen toiminnan selittämisestä sekä siihen liittyvän kulttuuri-identiteetin käsitteestä sekä vanhempien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Kotouttaminen varhaiskasvatuksessa liittyy myös käsitteenä vahvasti kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka toteuttamisen muotona toimi henkilökunnalle järjestettävät kolme työpajaa. Työpajojen tarkoituksena oli saada, henkilöstö tiivisti mukaan työskentelyyn, ja opinnäytetyön tulokset muodostuivat työpajoista saadun aineiston avulla.
Keskeisinä tuloksina opinnäytetyöstä syntyi kattava käsitys toiminnan tasosta kyseisessä yksikössä sekä konkreettisia toimia toiminnan kehittämiselle. Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisen toiminnan käsitteiden tuominen konkreettisiksi toimiksi tuotti haasteita kehittämisen kohteita etsiessä. Tuloksista käy ilmi, että monikielisyys on yksikössä arvo ja toimintatapa, osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa tuetaan työyhteisössä sekä huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä ja kohtaamisen taitoa arvostetaan.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kielitietoisuus, kulttuuritietoisuus, katsomustietoisuus
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui toimintaympäristön eli varhaiskasvatuksen toiminnan kuvauksesta sekä varhaiskasvatuksen arvoista ja tavoitteista. Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisen toiminnan selittämisestä sekä siihen liittyvän kulttuuri-identiteetin käsitteestä sekä vanhempien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Kotouttaminen varhaiskasvatuksessa liittyy myös käsitteenä vahvasti kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka toteuttamisen muotona toimi henkilökunnalle järjestettävät kolme työpajaa. Työpajojen tarkoituksena oli saada, henkilöstö tiivisti mukaan työskentelyyn, ja opinnäytetyön tulokset muodostuivat työpajoista saadun aineiston avulla.
Keskeisinä tuloksina opinnäytetyöstä syntyi kattava käsitys toiminnan tasosta kyseisessä yksikössä sekä konkreettisia toimia toiminnan kehittämiselle. Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoisen toiminnan käsitteiden tuominen konkreettisiksi toimiksi tuotti haasteita kehittämisen kohteita etsiessä. Tuloksista käy ilmi, että monikielisyys on yksikössä arvo ja toimintatapa, osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa tuetaan työyhteisössä sekä huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä ja kohtaamisen taitoa arvostetaan.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kielitietoisuus, kulttuuritietoisuus, katsomustietoisuus