Kotiseutumuseon näkyvyyden kehittäminen sosiaalisen median avulla.
Tuomela, Marlena (2022)
Tuomela, Marlena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113789
Tiivistelmä
Tulevaisuuden museoiden toivotaan toimivan yhdessä ihmisten ja erilaisten yhteisöjen kanssa. Digitaalisen kehityksen myötä museoiden kulttuuriperinnön vaalimiseen ja välittämiseen yleisölle on tullut tarjolle uusia välineitä, joiden kautta voidaan luoda merkittävää lisäarvoa sekä museoille että asiakkaille. Tässä opinnäytetyössä selvitetään sosiaalisen median luomia mahdollisuuksia kotiseutumuseon toiminnan ja näkyvyyden lisäämiseksi. Opinnäytetyöhön on valittu tämän hetken suosituimmat sosiaalisen median kanavat, Instagram ja Facebook, yleisösuhteen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön tilaajana on Lapua-Seura ry, joka omistaa ja ylläpitää kotiseutumuseo Ränkimäen Lapualla. Opinnäytetyön tarkoituksena on ymmärtää paikallisen museon näkökulmasta sosiaalisen median mahdollisuudet. Työn ensimmäisenä tavoitteena on kehittää Ränkimäen talomuseoiden ja esineiden historian tunnettavuutta paikallisesti ja matkailun näkökulmasta sosiaalisen median avulla. Toisena tavoitteena on teoreettisesti kuvata kotiseutumuseoiden toimintaympäristöä ja asiakaskäyttäytymistä. Kolmantena tavoitteena on empiirisen kehittämistyön avulla esittää hyödynnettäväksi tietoa sosiaalisesta mediasta tiedon välittäjänä, verkoston luojana sekä asiakaskokemuksen lujittajana.
Teoreettisen viitekehyksen avulla saadaan kattava kuva, miten käsityksemme kotiseudun piiristä on laajentunut verkkoon sekä sosiaalisista yhteisöpalveluista on tullut jo pysyvä osa arkea. Digitalisaatio on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä samalla lisäten vaatimuksia palveluntuottajilta omaksua uusia menetelmiä sekä toimintatapoja verkossa.
Tutkimuksellisten kehittämistulosten perusteella voidaan päätellä, että segmentoinnin avulla voidaan tarkastella kohderyhmien reaktioita ja löytää siten uusia potentiaalisia asiakasryhmiä. Sosiaalisen median avulla voidaan tavoittaa suuriakin ihmisjoukkoja, mutta erityisesti tulee kiinnittää huomiota emotionaalisesti kiinnostavaan sisällöntuotantoon. Tapaustutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan käyttää apuna uuden markkinointistrategian luomisessa tai kun halutaan kartoittaa eri markkinointimahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tilaajana on Lapua-Seura ry, joka omistaa ja ylläpitää kotiseutumuseo Ränkimäen Lapualla. Opinnäytetyön tarkoituksena on ymmärtää paikallisen museon näkökulmasta sosiaalisen median mahdollisuudet. Työn ensimmäisenä tavoitteena on kehittää Ränkimäen talomuseoiden ja esineiden historian tunnettavuutta paikallisesti ja matkailun näkökulmasta sosiaalisen median avulla. Toisena tavoitteena on teoreettisesti kuvata kotiseutumuseoiden toimintaympäristöä ja asiakaskäyttäytymistä. Kolmantena tavoitteena on empiirisen kehittämistyön avulla esittää hyödynnettäväksi tietoa sosiaalisesta mediasta tiedon välittäjänä, verkoston luojana sekä asiakaskokemuksen lujittajana.
Teoreettisen viitekehyksen avulla saadaan kattava kuva, miten käsityksemme kotiseudun piiristä on laajentunut verkkoon sekä sosiaalisista yhteisöpalveluista on tullut jo pysyvä osa arkea. Digitalisaatio on muuttanut kuluttajakäyttäytymistä samalla lisäten vaatimuksia palveluntuottajilta omaksua uusia menetelmiä sekä toimintatapoja verkossa.
Tutkimuksellisten kehittämistulosten perusteella voidaan päätellä, että segmentoinnin avulla voidaan tarkastella kohderyhmien reaktioita ja löytää siten uusia potentiaalisia asiakasryhmiä. Sosiaalisen median avulla voidaan tavoittaa suuriakin ihmisjoukkoja, mutta erityisesti tulee kiinnittää huomiota emotionaalisesti kiinnostavaan sisällöntuotantoon. Tapaustutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan käyttää apuna uuden markkinointistrategian luomisessa tai kun halutaan kartoittaa eri markkinointimahdollisuuksia tulevaisuudessa.