Ravintolan kausityöntekijöiden tehtäväkuvien määrittely sekä perehdytyssuunnitelma : Ravintola Kenkävero
Pylkkänen, Emilia (2022)
Pylkkänen, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113785
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettu Kenkäveron ravintolaan. Toimeksiantajayritys oli huomannut puutteita kausityöntekijöiden perehdytysprosessissa ja -materiaalissa ja tilannetta haluttiin kehittää seuraavaa sesonkia varten. Ravintola-alalla vallitsevan työvoimapulan vuoksi nuoret työntekijät ovat merkittävässä roolissa sesonkiluonteisessa työssä. Kenkäverossa työskentelevät kausityöntekijät ovatkin myös pääasiassa alalle kouluttamattomia ja alaikäisiä nuoria, jotka usein ovat ensimmäistä kertaa töissä ravintola-alalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi kirjallinen perehdytysmateriaali kausityöntekijöille, joka on saatavissa kirjallisena ja antaa tukea uusien työntekijöiden perehdytyksessä sekä apua päivittäisessä työssä. Tavoitteena oli, että perehdytysmateriaalin avulla lyhyenkin ajan työskentelevä kausityöntekijä saa tarpeelliset tiedot ja opastuksen suoriutua työstä toimivasti ja turvallisesti.
Aineistoa ja teoriaa alettiin keräämään tutkimuskysymysten perusteella, joissa pohdittiin sopivaa esitystapaa kyseiselle työntekijäprofiilille ja siitä, miten työnlaatua ja asiakastyytyväisyyttä kehitetään paremmaksi materiaalin avulla sekä millaisista tekijöistä koostuu toimiva ja tehokas perehdytys. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin perehdytyksen merkitykseen ja osaalueisiin, työelämän piirteisiin nyt ja tulevaisuudessa, tarjoilijan ammattiosaamiseen sekä asiakaspalvelun tärkeyteen.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi perehdytysmateriaali Kenkäveron ravintolaan, joka sisältää kausityöntekijöiden toimenkuvat ja yleisimmät työtehtävät sekä yksityiskohtaisemmat työvaiheet. Perehdytysmateriaalin pituudeksi tuli 25 sivua, ja se sisältää kirjallista osuutta ja havainnollistavia kuvia.
Opinnäytetyölle määritellyt tavoitteet täyttyivät ja ratkaisut tutkimuskysymyksiin löytyvät kirjallisesta perehdytysmateriaalista. Koska työ toteutettiin ennen sesonkityön alkamista, ei materiaalin onnistumista käytännössä päästy arvioimaan. Tämä on kuitenkin tarkoitus tehdä ensimmäisen sesongin jälkeen, jotta materiaali saadaan toimivaksi kausityöntekijöille. This functional thesis was executed in Kenkävero restaurant. The commissioner had noticed lack of material and guidance in familiarisation of seasonal workers and wanted to develop it for the next season. Due to a labour shortage in restaurant business young employees are a key factor in seasonal work. Seasonal workers in Kenkävero are mainly underage and often having
their first touch working in the field.
The objective of this thesis was to form a new material for the familiarisation of seasonal workers. The material is supposed to support the familiarisation process in the beginning and during daily work. With the help of the new material, it is expected that new seasonal workers are given enough knowledge and instructions to work effectively and safely.
The material and theory for the thesis were collected based on the research questions. They dealt with the following topics: what is the right way to present the material, how to develop the quality of work and customer satisfaction and what kind of familiarisation is the most effective and functional. The theoretical frame of reference focused on the significance of familiarisation, the nature of working life now and in the future, the professional knowledge of the field and the significance of customer service.
The result of this thesis is a material for familiarisation in Kenkävero restaurant that includes instructions for seasonal workers in working front of the house. The total length of the material is 25 pages and it includes both text and pictures.
The objectives of this thesis were achieved. Because the thesis was completed before the next season, it is not possible to determine the success of the material in practice. However, the intention however is to evaluate the success after the first season and to modify the material to meet the demand of the seasonal workers.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi kirjallinen perehdytysmateriaali kausityöntekijöille, joka on saatavissa kirjallisena ja antaa tukea uusien työntekijöiden perehdytyksessä sekä apua päivittäisessä työssä. Tavoitteena oli, että perehdytysmateriaalin avulla lyhyenkin ajan työskentelevä kausityöntekijä saa tarpeelliset tiedot ja opastuksen suoriutua työstä toimivasti ja turvallisesti.
Aineistoa ja teoriaa alettiin keräämään tutkimuskysymysten perusteella, joissa pohdittiin sopivaa esitystapaa kyseiselle työntekijäprofiilille ja siitä, miten työnlaatua ja asiakastyytyväisyyttä kehitetään paremmaksi materiaalin avulla sekä millaisista tekijöistä koostuu toimiva ja tehokas perehdytys. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin perehdytyksen merkitykseen ja osaalueisiin, työelämän piirteisiin nyt ja tulevaisuudessa, tarjoilijan ammattiosaamiseen sekä asiakaspalvelun tärkeyteen.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi perehdytysmateriaali Kenkäveron ravintolaan, joka sisältää kausityöntekijöiden toimenkuvat ja yleisimmät työtehtävät sekä yksityiskohtaisemmat työvaiheet. Perehdytysmateriaalin pituudeksi tuli 25 sivua, ja se sisältää kirjallista osuutta ja havainnollistavia kuvia.
Opinnäytetyölle määritellyt tavoitteet täyttyivät ja ratkaisut tutkimuskysymyksiin löytyvät kirjallisesta perehdytysmateriaalista. Koska työ toteutettiin ennen sesonkityön alkamista, ei materiaalin onnistumista käytännössä päästy arvioimaan. Tämä on kuitenkin tarkoitus tehdä ensimmäisen sesongin jälkeen, jotta materiaali saadaan toimivaksi kausityöntekijöille.
their first touch working in the field.
The objective of this thesis was to form a new material for the familiarisation of seasonal workers. The material is supposed to support the familiarisation process in the beginning and during daily work. With the help of the new material, it is expected that new seasonal workers are given enough knowledge and instructions to work effectively and safely.
The material and theory for the thesis were collected based on the research questions. They dealt with the following topics: what is the right way to present the material, how to develop the quality of work and customer satisfaction and what kind of familiarisation is the most effective and functional. The theoretical frame of reference focused on the significance of familiarisation, the nature of working life now and in the future, the professional knowledge of the field and the significance of customer service.
The result of this thesis is a material for familiarisation in Kenkävero restaurant that includes instructions for seasonal workers in working front of the house. The total length of the material is 25 pages and it includes both text and pictures.
The objectives of this thesis were achieved. Because the thesis was completed before the next season, it is not possible to determine the success of the material in practice. However, the intention however is to evaluate the success after the first season and to modify the material to meet the demand of the seasonal workers.