Webbaserad multiplayer quiz spel byggd på JavaScript och Socket.IO
Hätinen, Atte (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013102
Tiivistelmä
Socket.IO är ett JavaScript bibliotek som hanterar realtidskommunikation mellan en klient och en server. Socket.IO använder WebSocket-protokollet för kommunikationen. Detta arbete är dedikerat för att bygga ett multiplayer webbaserat quiz spel som använder sig av Socket.IO för att kommunicera spellogiken från klienterna till servern. I mjukvaruutvecklingsprocessen användes metodologin Rapid application development. Övriga verktyg som behövdes för att utveckla med Socket.IO var: JavaScript, Node.js, HTML, CSS, Nodemon och Visual Studio Code. Mjukvaruutvecklingsprocessen började med att planera basfunktionaliteten som ett quiz spel kräver. Första milstolpen i mjukvaruutvecklingsprocessen var en lokal prototyp. Efter lokala prototypen utvecklades spelet vidare att kommunicera med en server och andra spelare. Sista fasen av mjukvaruutvecklingsprocessen var att utveckla på layout, design och extra funktionalitet. Resultatet blev ett spel som använder sig av Socket.IO för att kommunicera i realtid mellan servern och klienten. Spellogiken skickas in från klienterna och servern distribuerar det åt övriga klienter. Resultatet visar att Socket.IO är ett lämpligt verktyg för att utveckla program som använder sig av realtidskommunikation över internet. Socket.IO hade inga direkt identifierbara begränsningar. Enligt tidigare forskning i ämnet uppstår begränsningar i Socket.IO först i program som har en större skala av användning och Socket.IO är mest lämpligt för program som har ett begränsat antal användare och endast en server vilket håller överens med detta arbete. Fokuset av arbetet var att skapa ett program som använder sig av simpel spellogik vilket ledde till att arbetet inte utforskar en stor del av funktionaliteten som Socket.IO har att erbjuda men fungerar bra som en bas för vidareutveckling.